
اگر طراح سایت هستید و یا مدیریت یک کسب و کار اینترنتی را برعهده دارید قطعا مهمترین سرمایه شما، سایتتان است. به همین خاطر شما باید به خوبی از این سرمایه و اعتبار ارزشمند ، محافظت کنید. از سوی دیگر قطعا بارها شنیدهاید که پیشگیری بهتر از درمان است پس حتما باید پیش از آنکه برای کسبوکارتان اتفاقی پیش بیاید راههای پیشگیری را مدنظر قرار دهید.
یکی از مهمترین راههای محافظت و افزایش امنیت سایت ، تهیه پشتیبان یا بکاپ کامل از سایت وردپرسی شما میباشد. ما در این مقاله چگونگی تهیه فول بکاپ در سی پنل و همچنین از طریق افزونه را به شما آموزش خواهیم داد. پس با این مقاله از فناوری اطلاعات زیفا ، همراه باشید.
افزونههای بک آپ گیری از وردپرس میتواند گزینه خوبی برای این کار باشد که ما هیچ نقشی در بک آپ گیری نداریم و لازم نیست کار خاصی انجام بدیم. فقط کافیست برای یک بار تنظیمات افزونه بک آپ گرفتن در وردپرس را انجام داده و بازه زمانی دلخواهی را برای بک آپ گرفتن انتخاب کنیم تا خود افزونه این کار را انجام دهد. علاوه بر این میتوان اقدام به تهیه بک آپ از وردپرس روی گوگل درایو و دراپ باکس هم کرد .
اما آیا هیچگاه به این موضوع فکر کردید که ممکنه همین افزونهها به خاطر سر نزدن ما و بررسی نکردن ممکنه به هر دلیلی یه زمانی برسه که بک آپی تهیه نکنند ؟ یا اینکه فکر کردید ممکنه افزونه بک آپ گیری وردپرس با یک افزونه وارد تداخل بشه و همین موضوع باعث ایجاد مشکل در بک آپ گیری خودکار وردپرس بشه؟ شایدم اصلا در ظاهر همه چیز به خوبی و خوشی پیش بره، اما وقتی زمان استفاده از فایل بک آپ و بازگردانی بکاپ وردپرس میرسه، با یک فایل خراب رو به رو بشیم که عملا هیچ کاربردی نخواهد داشت.
برای بکاپ گرفتن در وردپرس و بازگردانی بک آپ وردپرس در هاست بصورت کلی باید مراحل زیر رو طی کنید که عبارتند از:
در این دو مرحله حالا ما دو فایل با فرمت zip. و sql. داریم که به ترتیب مربوط به فایلهای وردپرس و دیتابیس وردپرس هستند. حالا برای اینکه بتونیم از این نسخه بک آپ استفاده کنیم یا به اصطلاح اقدام به بازگردانی فایل بک آپ در وردپرس بکنیم، باید مراحل زیر را طی کنیم.
سی پنل یکی از محبوبترین پنلهای مدیریت هاست میباشد . که تهیه فایل پشتیبان یا اصطلاحا فوق بکاپ از طریق آن به راحتی صورت میگیرد.
برای انجام اینکار به پنل مدیریتی سی پنل خود مراجعه کنید در آنجا مطابق شکل زیر بر روی گزینه “File Manager” کلیک نمایید.

مطابق شکل زیر در گام اول در سمت چپ صفحه فایل “ public_html ” را انتخاب کنید. در گام دوم بر روی گزینه “ Select All ” کلیک نمایید تا همه فایلهای سایت شما انتخاب شوند. در نهایت در گام سوم ، بر روی فایلهای انتخاب شده راست کلیک نمایید و “ compress ” را بزنید تا همه فایلهای انتخاب شده در یک فایل zip فشردهسازی شوند.

با کلیک بر روی فشرده سازی( comprees ) پنجرهای مطابق شکل زیر باز میشود. که در این پنجره ابتدا فرمت zip را انتخاب کرده و بر روی گزینه Compress Files کلیک کنید.

حال مطابق تصویر فایلهای شما با نام wordpress ( و یا هرنامی که شما هنگام فشرده سازی تعیین نمایید ) درحال فشرده شدن است.

سپس بعد از فشردهسازی باید مطابق آنچه که در شکل زیر میبینید فایل zip را دانلود نمایید.
برای دانلود بر روی فایل کلیک راست نمایید و گزینه “ Download ” را بزنید تا بارگیری فایل zip شروع شود. با اندکی صبر فرآیند بارگیری تمام خواهد شد و این فایل در کامپیوتر شما ذخیره خواهد شد.

بدین صورت شما توانستید از تمامی فایلهای خود ( شامل افزونهها، قالبها و… ) یک نسخه کامل پشتیبان تهیه نمایید.
حال وقت آن میرسد که از دیتابیستان نیز یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید تا تهیه فول بکاپ در سی پنل شما با داشتن یک فایل zip از پوشه public_html و یک فایل هم از دیتابیس، کامل شود.
به پنل مدیریتی سی پنل خود باز گردید و در قسمت DATABASES بر روی گزینه phpMyadmin کلیک نمایید.

حال در صفحهای که باز میشود در سمت چپ صفحه بر روی دیتابیس مدنظرتان که سایت بر روی آن قرار دارد کلیک کنید. در گام بعدی باید بر روی دکمه Export کلیک نمایید و سپس گزینه “ Go ” را بزنید تا فرآیند برونبری و دانلود پوشه دیتابیس آغاز گردد.

با انجام این دو مرحله یعنی تهیه نسخه پشتیبان از public_html و دیتابیس، شما توانسید بکاپ کامل از سایت وردپرس خود به صورت دستی تهیه نمایید.
روش دیگری هم برای بک آپ گرفتن از طریق Cpanel وجود دارد و به این شکل است که بک آپ از دیتابیس و فایلها باهم انجام میشود. برای این کار وارد cpanel شوید و در قسمت FILES بر روی Bachup Wizard کلیک کنید.

بر روی backup wizard کلیک کنید.
در این صفحه بر روی دکمه آبی رنگ Back Up کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.

در تصویر پایین در بخش 1 دکمه Full Backup وجود دارد و برای تهیه فول بکاپ در سی پنل میتوانید از این دکمه استفاده نمایید. در بخش 2 این امکان به شما داده میشود که فایلها، دیتابیس و ایمیلها را جداگانه بک آپ بگیرید.

انتخاب نوع بک آپ
حال ما روی دکمه Full Backup کلیک میکنیم و در این مرحله محل ذخیره شدن فایل بکاپ را تعیین خواهیم کرد. اگر دوست داشتید که بعد از تکمیل کار برای شما ایمیل ارسال شود تیک گزینه ایمیل را فعال کنید؛ در غیر این صورت گزینه Do not send email notification of backup completion. را انتخاب نمایید.

انتخاب محل ذخیره شدن بک آپ
در آخر میتوانید فایل بک آپ خود را دانلود نمایید.
اما برای یادگیری نحوه بازگردانی این بکاپ گرفته شده در زمان مورد نیاز، کافیست مراحل زیر انجام دهید.
ابتدا به هاست سی پنل خود بروید و بر روی File Manager کلیک نمایید. سپس مانند شکل زیر بر روی پوشه public_html کلیک کرده و گزینه Upload در بالا صفحه را بزنید.
توجه: بهتر است برای آنکه آپلود فایلها به درستی انجام شود ابتدا تمام فایلهای داخل پوشه public_html را پاک کنید تا این پوشه کاملا خالی باشد.

بعد از زدن دکمه Upload پنجرهای مطابق شکل زیر برای شما باز میشود که در آنجا باید با زدن دکمه Select File فایلی که در مرحله اول بخش قبل (فایلهای پوشه public_html) که به صورت فایل zip دانلود کرده بودید را آپلود کنید.
بعد از آپلود کردن فایل zip بکاپ، روی آن راست کلیک کرده و با زدن گزینه Extract آن را از حالت فشرده خارج کنید.
بدین صورت شما توانستید فایلهای پوشه public_html را مجددا در سایت خود بارگذاری کنید.
الف) ساخت دیتابیس
به پیشخوان مدیریت سی پنل بروید و مطابق شکل زیر، در آنجا بر روی گزینهی MySQL Database Wizard کلیک نمایید.

ساختن دیتابیس جدید
سپس نام دیتابیس مورنظر خود را وارد نمایید. ( بهتر است که نام دیتابیس قبلی خود را که از آن بکاپ گرفتهای وارد نمایید ) سپس دکمه Next Step را بزنید

وارد کردن نام دیتابیس
در صفحه بعدی باید نام کاربری و یک پسورد قوی برای دیتابیستان انتخاب کنید. سپس مطابق شکل زیر بر روی دکمه Create User کلیک کنید.

وارد کردن اطلاعات کاربری برای دیتابیس
بعد از آن در پنجره بعدی تیک گزینه ALL PRIVILEGES را بزنید و دکمه Next Step را کلیک نمایید.

فعال کردن گزینه ALL PRIVILEGES
در نهایت با صفحهای مطابق شکل زیر مواجه میشوید که نشاندهنده این است که پایگاه داده(دیتابیس) شما به درستی ساخته شده است.

پیام موفقیت آمیز بودن ساخت دیتابیس
بعد از آنکه فضایی برای بارگذاری فایلهای دیتابیس ایجاد کردید و دیتابیس را ساختید حال باید فایلهای دیتابیس دانلود شده در بخش اول را بارگذاری یا اصطلاحا درونریزی کنید.
برای انجام اینکار مطابق شکل زیر، به قسمت phpMyAdmin پیشخوان مدیریت سی پنل خود بروید.

phpMyadmin در هاست
مطابق شکل زیر ، ابتدا بر روی دیتابیسی که در گام قبلی ساختید کلیک نمایید. بعد از آن در قسمت نوار ابزار دکمه Import را بزنید. سپس در قسمت File to import بر روی گزینه Choose File کلیک نمایید تا بدین صورت بتوانید فایل دیتابیسی که در بخش اول دانلود کرده بودید را درونریزی کنید. درنهایت برای بارگذاری فایل دیتابیس بر روی دکمه Go بزنید.

درون ریزی جداول در دیتابیس جدید
اگر تمامی مراحل را براساس آنچه که گفته شد به درستی انجام داده باشید با پیامی مطابق شکل زیر مواجه خواهید شد.

پیام موفقیت آمیز بودن جداول در دیتابیس
برای این کار، نخست وارد cpanel شوید و در قسمت FILES بر روی Bachup Wizard کلیک کنید.

بر روی backup wizard کلیک کنید.
در صفحه باز شده بر روی دکمه Restore کلیک کنید.

دکمه restore
حال باید انتخاب کنید که قصد بازگردانی کدام بخش از سایت را دارید. اگر بر روی Home directory کلیک کنید، فایلهای موجود در file manager، اگر بر روی MySQL Database کلیک کنید جداول دیتابیس واگر بر روی دو دکمه Emailکلیک کنید، ایمیلهای شما بازگردانی خواهند شد.

انتخاب بخش مورد نظر برای بازگردانی
در مرحله بعد با کلیک بر روی گزینه choose file میتوانید فایل بک آپ خود را برای بازگردانی انتخاب نمایید و سپس بر روی Upload کلیک کنید تا عملیات کامل شود.

پیام موفقیت آمیز بودن بازگردانی
در این بخش به شما افزونههایی معرفی خواهیم کرد تا به کمک آنها قادر به تهیه بکاپ کامل از سایت وردپرس خود باشید.
این افزونه یکی از محبوبترین افزونههای تهیه بکاپ کامل از سایتهای وردپرسی است که دارای بیش از 3 میلیون نصب فعال در مخرن وردپرس بوده و برای نسخه وردپرس 3.2 و بالاتر مناسب است. برای آشنایی با ویژگیهای این افزونه و چگونگی بکاپ گیری کامل به کمک آن به این مقاله مراجعه نمایید.
افزونه WP DB Backup صرفا برای تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده(دیتابیس) مورد استفاده قرار میگیرد و به کمک آن میتوانید نحوه بکاپ گیری از دیتابیس را به صورت شخصیسازی شده انجام دهید. برای آشنایی با این افزونه و نحوه گرفتن نسخه پشتیبان از سایت به این مقاله مراجعه نمایید
افزونه Dupliucator یک ابزار فوقالعاده برای انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی و همچنین بکاپ گیری میباشد.
برای نحوه چگونگی بکاپ گیری به کمک این افزونه و افزونههای مشابه آن به این مقاله مراجعه نمایید.
همانطور که در ابتدای این مقاله آموزشی اشاره کردیم ، تهیه پشتیبان یا بکاپ کامل از سایت یکی از مهمترین راههای محافظت و افزایش امنیت سایت شما میباشد. توجه داشته باشید ما در این مقاله تهیه فول بکاپ در سی پنل را آموزش دادیم. البته استفاده از افزونه نیز میتواند شما را از گرفتن بکاپ به صورت دستی (از طریق هاست) بینیاز کند. اما به شما توصیه میکنیم صرفا به نسخههای پشتیبانی که افزونه موردنظرتان برای شما میگیرد اکتفا نکنید!! حتما خودتان نیز براساس میزان تغییراتی که در سایت شما ایجاد میشود، به صورت دستی نیز بکاپ گیری از سایتتان را انجام دهید.
از توجه شما عزیزان و سروران به این مقاله سپاسگزاریم. لطفا سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید.

امروزه تاکید بیشتر بر تولید محتوا با کیفیت است. تولید محتوای با کیفیت باعث می شود که رتبه وبسایت شما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. برای همین اکثر مدیران وبسایت ها یکی از بخش های خود را به تولید محتوا اختصاص داده اند و سعی می کنند که وبلاگ نویسان با تجربه ای را در این زمینه استخدام کنند.
یکی از مشکلات اصلی این وبلاگ نویسان ، ایجاد محتوای مناسب با کسب و کار می باشد. اینکه چگونه محتوایی را تولید کنند که مناسب با مخاطبان وبسایت باشد و پیدا کردن یک منبع معتبر کاملا سخت است.
در این مقاله از فناوری اطلاعات زیفا میخواهیم در خصوص راهکار همین مشکل با شما صحبت کنیم. اینکه شما چگونه یک محتوای مناسب تولید کنید و چه مواردی برای آن نیاز دارید.
اولین قدم ایجاد ایده تولید محتوا می باشد. شما اول باید موضوع وب سایت و مقالات خود را تعیین کرده و بعد براساس آنها شروع به تولید ایده و یک موضوع جدید کنید. یک دفترچه در کنار خود داشته باشید و موضوعات مرتبط را بنویسید و بهترین موضوع را انتخاب کنید.
قانون اینرسی در مطالعه نیز صادق است. هر چه مخاطب بیشتر میخواند ، از تمایل و نیرویش برای خواندن ادامه مطلب کاسته میشود. دوست دارد که به انتهای مطلب برسد و مطالعه را تمام کند.
اما مخاطبی که جذب مطلب شده باشد ، به راحتی آن را رها نمیکند و تا انتها پیش میرود. جمله اول همان نیرویی است که خواننده را تا آخر محتوا میرساند ؛ هرچه قویتر باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
اگر به متنهای نگارندههای حرفهای نگاهی بیندازید ، خواهید دید که جملات ابتدایی را معمولاً کوتاه انتخاب میکنند. حتی گاهی از عبارت کوتاهی به جای جمله استفاده میکنند و یا با استفاده از یک جمله تکمیلنشده ، خواننده را به خواندن جملات بعدی دعوت میکنند.
شروع متن با بیان مکالمه بین دو نفر و یا بهصورت گفتوگوی مستقیم با خواننده میتواند به گیرایی محتوای شما اضافه کند. حس ارتباط و صمیمیت را منتقل کند و یا خواننده را در فضای احساسی جدیدی وارد کند.
اگر جملات ابتدایی شما دربرگیرنده سؤال باشد و یا ابهامی در جمله وجود داشته باشد ، احتمال اینکه خواننده به خواندن ادامه مطلب ترغیب شود ، بیشتر خواهد بود.
هدف از انتشار محتوا برقراری ارتباط و آشنایی مخاطب با شما و محصولات شما است. بنابراین در صورتی خواننده جذب نوشته شما میشود که تمایل شما به برقراری ارتباط را از محتوا درک کند. برقراری ارتباط یک نیاز طبیعی است. خواننده در صورتی به خواندن ادامه محتوا مشتاق خواهد بود که او را مخاطب قرار داده باشید ، محترم شمرده و به این نیاز پاسخ داده باشید.
چند نکته تجربی که بهتر است در نوشتار مکالمهای به آن توجه کنید :
این کار ضمن خسته نکردن ذهن خواننده ، به توجه او به مطلب اضافه میکند. ضمن رعایت اختصار در نوشتن محتوا که قبلاً به آن اشاره کردیم، گاهی سعی کنید جمله جدید را از سر سطر شروع کنید.
فراموش نکنید که هدف، جلب مخاطب برای مطالعه کامل محتوا است. قرار نیست دایره لغات خود را به رخ دیگران بکشید.
خواننده را با ضمیر دومشخص خطاب کنید.
این روش ، توجه بیشتر شما را به خواننده نشان میدهد و باعث میشود مخاطبانتان به خواندن نوشتار شما ترغیب شوند.
برای ایجاد هماهنگی ذهنی مخاطب ( harmonizing ) با محتوا نکات زیر را در نظر بگیرید :
دقت : در مطلب خود از آمار و ارقام و یا قوانین اثباتشده استفاده کنید.
جذابیت : مثل یک داستان جذاب و چالشی که مخاطب را با خود همراه میکند و مخاطب را تا انتهای داستان همراه خود میبرد، محتوا تولید کنید.
آموزنده : با آموزش نکات علمی یا تجربی در هر زمینهای، محتوای خود را ارزشمند کنید.
در پاراگراف ابتدایی نوشته هایی که بیشتر اهداف آموزشی دارند ، سعی کنید مخاطب را در جریان کلیت موضوع مورد بحث در آن متن قرار دهید. در نگارش این سبک مطالب ، ضمن حفظ جذابیت و بیان اهمیت محتوا ، باید چارچوب خوبی برای نوشتار خود ارائه دهید ، تا خواننده بداند در ادامه با چه موضوعاتی روبهرو خواهد شد.
متسفانه یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد تازه در نوشتن محتوای خود می کنن ، عنوان محتوای خود را دست کم میگیرند یا یک عنوان کلی می نویسند مانند ” روشهای افزایش بازدید وبسایت ” این عنوان علاوه براینکه تکراری می باشد مخاطبان کمتری به خود می گیرد. عنوان مهمترین بخش است زیرا درعنوان می توانید کلمات کلیدی و یا عبارتهای مهم را به طور هوشمندانه به کار ببرید و از همه مهم تر اینکه این عنوان محتوای شماست که کاربر را جذب می کند پس در نوشتن آن دقت بسیاری کنید.
قبل از تولید محتوا ، مقالات وبسایتهای رقیب را بررسی کرده و سعی کنید که کاستی هایی که در تولید محتوا آنها وجود دارد را در بخش محتوای وبسایت خود رفع کنید اگر هم اصلا درحوزه کاری شما مقاله خوبی وجود ندارد ، این کاملا به نفع شماست و لازم نیست که تلاش زیادی برای بالا آمدن وبسایت خود بکنید.
مخاطب اصلی محتوای وبسایت شما ، کاربرانتان می باشند پس باید محتوایی تولید کنید که نیاز های آنها ، مسائل روزانه و تمامی ویژگی هایی که به دنبال هستند را مورد پوشش قرار دهد. کاربران ، ساعت هایی زیادی را دراینترنت تلف می کنند تا بتوانند مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنند ، اگر شما بتواند نیازهای اصلی آنها را از طریق تولید محتوا مورد پوشش قرار دهید، میتوانید به یک منبع معتبر تبدیل شوید.
یکی از مشکلات اصلی اکثر مقالات وبسایتها این است که مطالب کاملا تیتروار و بدون بیان جزییات مطرح می شود. اگر شما به مساله تخصصی می پردازید ، باید سعی کنید تمامی اطلاعات و مسائل جز آن را بیان کنید. جزیی پرداختن به موضوع اصلی باعث تمایز وبسایت شما با دیگران می شود.
بنا به پژوهشی که در مدرسه کسبوکار استنفورد انجام شد ، استفاده از اعداد مخصوصاً در عنوان بسیار مؤثر است. بهتر است بهجای نوشتن اعداد به فارسی از نمایش عدد بهصورت ریاضی استفاده کنید. همچنین آمارها نشان میدهند که هر چه عدد بهکاررفته در عنوان بیشتر باشد، نرخ کلیک بیشتر میشود.
در تیم تاکیپی متشکل از جمعی از نویسندگان محتوا و کپی رایترهای خوب، تحقیقاتی درباره اینکه چه پستهایی در شبکههای اجتماعی بیشترین طرفدار و نشر مجدد را دارد، انجام شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که استفاده از کلمات منفی مخصوصاً در عنوان محتوا ، توجه مخاطبان بیشتری را جلب میکند. جمله “ 10 کار که در تابستان نباید انجام دهید ! ” نمونهای ساده است که این ترفند را نشان میدهد.
گاهی بعضی از موضوعات هستند که چند جنبه برای توضیح دارند اما با یک موضوع یکسان. برای مثال همین مقاله که برای شما نوشتیم. روش های تولید محتوا فراوانی با جنبه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید در هر مقاله ، روش ها و ایده های مختلف را توضیح دهید. البته این نکته را در نظر بگیرید که ایده های شما باید دارای جنبه های مختلفی باشند نه اینکه دنباله هم باشند.
اجازه بدهید که با یک مثال این مورد را بیان کنیم. شما به عنوان یک بازاریاب محتوا نقش مفید شبکه های اجتماعی را م یدانید و آن را یک نیاز ضروری می دانید و همه در این خصوص دارای نظر یکسان با شما هستند اما شما ایندفعه به جای خوبی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محتوا، ضررهای آن را بنویسید. این نوع مقالات نشان میدهد که شما به نکاتی توجه میکنید که دیگران توجهی نمی کنند و باعث تمایز شما با دیگران می شود. به اینها در دنیای تولید محتوا میگویند ” تکنیک خوانده شدن مقاله “
یک لیست کامل از تمامی مقالات تولیدی وب سایت خود تهیه کنید. مزیت اینکار این می باشد که شما به راحتی میتوانید نسبت به موضوع اصلی وبسایت خود، به بقیه بخش ها بک لینک بدهید.
همیشه هستند افراد متخصصی که برای دیگر وبسایتها می نویسند. شما باید این افراد را پیدا کنید و مقالات آنها را در وبسایت خود قرار دهید. منظور ما کپی کردن نیست بلکه به شیوه و نگارشی متفاوت محتوای آنها را با ذکر منبع در بخش مقالات خود قرار دهید. البته بهتر این تکنیک را هفتگی یا ماهانه انجام دهید. این کار باعث می شود که سایت های رقیب شما اقدامی مشابه شما انجام داده و که باعث لینکدهی به سایت شما می شود.
ویرایش جزء مراحل مهم کپی رایتینگ است. کپی رایترهای ماهر زمان زیادی را صرف ویرایش متن های خود میکنند. بارها آن را میخوانند و تغییر میدهند. سعی میکنند که دقیقاً همان منظورها را در جملات کوتاهتر بیان کنند. خیلی مواقع اکثر نکاتی که گفتیم در تولید یک محتوا محقق نمیشود و درواقع با ویرایش مکرر آن است که میتوانید این ویژگیها را به متنتان اضافه کنید.
خیلی اوقات میتوان کلمات چند جمله را با حفظ چند کلمه کلیدی که منظور را منتقل میکند ترکیب کرد. حذف افعال به قرینه نیز مؤثر است.
تکرار معانی ذهن خواننده را خسته میکند.
ادی شیلر ، ازجمله نگارندههای ماهر در زمینهٔ کپیرایتینگ ، در نوشتهای جذاب به معرفی خود پرداخته است. این نوشته نمونه خوبی است که در آن نکات بارز یک کپیرایتینگ خوب ، مانند جملات کوتاه و استفاده به جا و خلاقانه از تصاویر و گیف ها و … را میتوان دید.

در این مقاله ار فناوری اطلاعات زیفا تمرکز ما روی مفهوم پرکابردتر سیستم مدیریت محتوا بوده و در انتها راجع به شایع ترین مشکلات سازمان ها و برخی برداشت های نادرست در رابطه با این سیستم توضیحاتی ارائه می شود.
بطور خلاصه سیستم مدیریت محتوا ( Content Management System ) و یا به اختصار CMS ، سیستمی است که جهت مدیریت ساده محتوای وب سایت بکار می رود.
بطور کلیCMS از دو عنصر تشکیل شده است : برنامه کاربردی مدیریت محتوا ( Control management applicant ) که به اختصار CMA نامیده می شود و برنامه کاربردی تحویل محتوا ( Control delivery applicant ) که به اختصار CDA نامیده می شود.
عنصر CMA امکان ایجاد محتوا ، اعمال تغییرات و حذف بخش خاصی از محتوای وب سایت ، را بدون نیاز به تخصص خاص و امکانات فنی در زمینه وب ، برای طراحی وب سایت فراهم می آورد. در نتیجه میتوان گفت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ایحاد وب سایت ساده نیاز به آشنا به زبان های برنامه نویسی نبوده و حتی نیاز به آشنایی با زبان HTML ( Hyper Text Markup Language ) نیز نمی باشد.
عنصر CDA ، این اطلاعات را کامپایل نموده و از آن ها جهت آپدیت وب سایت استفاده می نماید.
نحوه عملکرد سیستم مدیریت محتوا را می توان به بخش های زیر تفکیک نمود که در ادامه توضیح داده خواهد شد :

الف ) ایجاد محتوای وب سایت
ب ) مدیریت محتوای سایت
ج ) انتشار مطالب
د ) نمایش مطالب در سایت
در سیستم مدیریت محتوا ، محیطی بسیار ساده و کاربردی براحتی کار کردن با نرم افزار word پیاده سازی شده است. در واقع بدون نیاز به داشتن دانش فنی و یا اطلاعات تخصصی و یا حتی آشنایی با دستورات HTML تنها نیاز دارید که عبارات مورد نظر خود را وارد نمایید.
همچنین سیستم مدیریت محتوا به شما امکان مدیریت ساختار صفحات وب سایت را می دهد. بطور مثال، کدام صفحات نمایش داده شوند، ویا کدام صفحات به هم لینک داده شوند.
همچنین قابلیت ساده کپی کردن مطالب ( drag-and-drop ) ، بدون برهم خوردن ساختار آنها ، نیز امکان پذیر است.
همچنین امروزه اکثر CMS ها محیط طراحی مبتنی بر وب را پشتیبانی می نمایند و امکان مدیریت محتوا و مطالب سایت را از راه دور فراهم می آورند.
در واقع یکی از ویژگی هایی که باعث محبوبیت CMS ها شده است ، محیط نوشتاری و مکانیسم ساده جهت وارد نمودن محتوای سایت و نگهداری ساده وب سایت می باشد.
صفحات مختلف و مطالب مرتبطی که وارد می شوند ، در هسته مرکزی CMS ذخیره می شوند. در واقع تمام مطالب و تنظیمات مرتبط با هر صفحه در آنجا ذخیره می شوند.
ذخیره سازی تمامی اطلاعات در یک هسته مرکزی، باعث ایجاد ویژگی های کاربردی زیر می گردد :
هنگامی که صفحه ای ایجاد می شود ، بصورت اتوماتیک صفحه به قسمت مدیریت وارد ارسال می شود و مدیر مربوطه می بایست آن را تایید نماید. سپس به تیم بررسی برای بازنگری نهایی ارسال شده و سرانجام پس از بازبینی نهایی و انجام اصلاحات در سایت منتشر می گردد.
با بکارگیری سیستم مدیریت محتوا ، CMS مراحل فوق را بصورت اتوماتیک مدیریت نموده و قسمت های مختلف را به اشخاص مربوطه ارسال میکند.
در واقع با این کار ، امکان مدیریت سایت توسط افراد بیشتری ، به راحتی فراهم شده و در نتیجه آن ، نظارت دقیق روی کیفیت، صحت و پایداری اطلاعات صورت خواهد گرفت.
پس از آماده شدن و تایید نهایی محتوا ، شما می توانید تصمیم بگیرید که مطالب چه زمانی در سایت به نمایش گذاشته شوند.
سیستم مدیریت محتوا ، شامل موتورهای انتشار بسیار قوی بوده که باعث می شود هنگام انتشار مطالب در سایت ، لایه ها و ظاهر صفحات سایت را مدیریت نمایید.
با توجه به متعدد بودن طراحی ها ، CMS امکان ایجاد و تغییر ظاهر صفحات سایت را به راحتی مطابق سلیقه شما فراهم میکند. در واقع شما تصمیم میگیرید که کدام مطلب در کدام بخش سایت به نمایش گذاشته شود.
در نتیجه CMS ، بصورت کاملا اتوماتیک انتشار مطالب را در سایت بعهده گرفته و کافی است شما تنها روی مطالب سایت تمرکز کرده و سپس مطالب را در جایگاه خود در سایت بارگذاری خواهید نمود.
سیستم مدیریت محتوا، همچنین ویژگی دیگری جهت بالا بردن کیفیت و تاثیرگذاری سایت را ارائه می دهد.
بعنوان مثال ، CMS امکان نمایش سایت را مرورگرهای ( browser ) متفاوت را پشتیبانی می کنند. همچنین امکان داشتن سایت پویا ( Dynamic ) را فراهم میکنند.
CMS ها بر اساس سناریو ها و اهداف اشخاص و یا شرکت ها کاربردهای متفاوتی دارند. بعنوان نمونه ، سازمانی با نام اختصاری AIIM ( Association For Information and Image Management ) ، دو سرویس متفاوت ECM Enterprise Content Management ) و WCM ( Web Content Management ) را با ویژگی ها متفاوت ارائه داد که امروزه به نام ویکی پدیا ( Wikipedia ) شناخته می شود.
در ادامه به تشریح چند نمونه کاربردی مفهوم CMS ها می پردازیم :
رایج ترین کاربرد CMS ، امکان ارئه سطوح مختلف دسترسی به کاربران متعدد جهت مدیریت محتوای سایت شامل اطلاعات، بخش های مختلف ، نرم افزار های کاربردی و … می باشد.
مدیریت محتوا در واقع در این دیدگاه شامل ایجاد، تغییر ، انتشار ، آرشیو نمودن ، توزیع و به اشتراک گذاری اطلاعات و دیتاها می باشد.
بطور مثال مدیریت موارد زیر توسط سیستم مدیریت محتوا امکان پذیر است :
کاربرد دیگر CMS ، مشابه کاربرد WCM ( Web Content Management System ) که توسط شرکت AIIM ارائه شده ، می باشد.
در واقع در اینجا مقصود از CMS ، نرم افزار تحت وبی می باشد که امکان مدیریت محتوای وب را برای کاربرانی که آشنایی اولیه با زبان HTML ندارند ، با سطوح دسترسی متفاوت فراهم مینماید.
بطور نمونه ، امکان ایحاد ، ویرایش و با آرشیو صفحات وب ویا مقالات را به کاربران میدهد.
امروزه توسعه های متفاوتی از نرم افزارهای منبع باز (open source) سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. برخی از این توسعه ها مناسب عمکردهای ساده و پایه و مناسب سازمانهای کوچک بوده، توسعه دیگر دارای عملکردهای پیشرفته تر و مناسب سازمان های بزرگ و پیچیده تر می باشند که به اصطلاح ECM ، ( Enterprise Content Management System) نامیده می شوند.
مفهوم ECM / ECMS را میتوان به سه دسته زیر تقسیم بندی نمود :
بنابراین ECM مجموعهای از اجزای زیرساختی است که با یک مدل چند لایهای سازگار میشود و کلیه تکنولوژیهای مرتبط با اسناد (DRT) را برای بکارگیری، انتقال و مدیریت دادههایی که ساختار ضعیف دارند، در برمیگیرد.
ویژگی های سیستم های مدیریت محتوا بسیار وسیع بوده و اکثرا این سیستم ها شامل ویژگی های زیر می باشند :
در ادامه توضیحات مختصری در مورد هر یک از ویژگی های فوق آورده شده است :
ویژگی انتشار مبتنی بر وب، قالب ها و یا مجموعه ای از قالب هایی ( Template ) که توسط سازمان ارائه می شوند ، را در اختیار کاربران این سازمان ها قرار می دهد. این قالب ها را می توان نمونه ای مشابه با ویزاردها ( wizard ) و یا ابزارهای مشابه جهت ایجاد محتوای سایت و یا اعمال تغییرات در نظر گرفت.
ویژگی مدیریت ساختار ( formed management ) امکان تبدیل مستندات الکترونیکی و اوراق اسکن شده را به فرمت های پر کاربرد نظیر HTML ویا PDF ( portable document format ) و… را فراهم می آورد.
ویژگی بازنگری و اصلاحات ( control revision ) ، امکان به روز رسانی محتوای سایت را به ورژن های جدیدتر و نیز تغییر محتوا به ورژن های قدیمی تر فراهم می کند، همچنین این ویژگی امکان ردیابی هرگونه تغییراتی را که کابران در فایل ها ایجاد می کند و نیز لاگ ها ( Log ) را فراهم می کند.
از ویژگی های کاربردی دیگر CMS ایندکس نمودن ( index ) و جستجو ( search ) و بازیابی اطلاعات ( retrieval ) می باشد. سیستم CMS امکان ایندکس نمودن تمامی اطلاعات یک سازمان را فراهم می آورد. در نتیجه کاربران / کارمندان سازمان می توانند با جستجو ی عبارات مورد نظر اطلاعات مربوطه را از سیستم مدیریت محتوا استخراج نمایند.
فراتر از همه موارد ذکر شده ، مهمترین قابلیت سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) ، پشتیبانی از استراتژی ها و اهداف متعدد سازمان ها در طراحی وب سایت می باشد. بطور کلی CMS باعث افزایش سطح رضایت مشتریان، فروش بیشتر محصولات و برقراری ارتباط بیشتر با کاربران میگردد.
همچنین ممکن است شما وب سایتی را قبلا طراحی کرده باشید و با گذر زمان نیاز به تغییرات اساسی را در سایت خود احساس نمایید. مسلما در عرصه رقابت امروزی به روز بودن اطلاعات و بهنگام سازی وب سایت مطابق نیازهای مشتریان یکی از چالش های اصلی شرکت های مختلف می باشد. با توجه به اینکه در گذر زمان بسیاری از محتوای سایت قدیمی شده و نیاز به تغییرات اساسی در آنها احساس می شود ، از طرفی دیگر نیاز به فرد متخصص در این زمینه، جهت بازنگری و اصلاح محتوای قدیمی ضروری می باشد.
خبر خوش آن است که شما تنها سازمانی نیستید که با مشکلاتی این چنینی مواجه می گردد. اکثر شرکت ها / سازمان هایی که از ابزارهای دستی نظیر Dream weaver و یا Front page جهت طراحی و پیاده سازی وب سایت خود استفاده می کنند ، با چنین مشکلاتی مواجه می شوند.خوشبختانه ، این مشکلات بخشی از اهداف سیستم های مدیریت محتوا بوده که به راحتی امکان مدیریت و سازمان دهی اطلاعات را برای سازمان ها فراهم می کند.
سازمان ها و شرکت ها جهت سرمایه گذاری روی سیستم های مدیریت محتوا ، سازمان ها می بایست دو فاکتور مهم زیر را در نظر بگیرند :
اولین فاکتور میزان بزرگی یا کوچکی سازمان می باشد. همچنین پراکندگی جغرافیایی سازمان مخصوصا هنگامی که سازمان دارای شعبات مختلف در شهرها ویا کشورهای مختلف می باشد در انتخاب سیستم مناسب تاثیرگذار می باشد. در نظر داشته باشید که در سازمان های بزرگتر، انتقال داده ها و اطلاعات به سیستم مدیریت محتوا از سیستم فعلی، پیچیده تر و مشکلتر می باشد.
فاکتور دوم میزان تنوع مستندات و فرم های اطلاعلاتی هست که در سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که در سازمان فرمت های متنوعی از مستندات متنی ، گرافیکی ، ویدئویی ، اطلاعات صوتی و دیاگرام ها جهت انتقال اطلاعات استفاده می شود ، مدیریت محتوا بسیار پیچیده تر خواهد شد.
درگذشته تمرکز طراحان وب، روی ایجاد صفحات HTML جهت یکپارچه سازی سایت بوده است. هرچند امروزه این مورد، یکی از ویژگی های مهم سیستم های مدیریت محتوا می باشد، قابلیت های بیشمار دیگری نیز به CMSها ، افزوده شده است. بطور مثال همانطور که پیشتر نیز ارائه شد، اکثر سیستم ها، امکان ارائه تنها یک فرمت واحد را دارند، این در حالی است که در CMS، امکان ارائه فرمت های متنوعی از قبیل PDF، Microsoft Word، WAP، XML و… نیز می باشد.
در مبحث فروشگاه ساز های CMS، میتوان هزاران سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و با قابلیت های متعدد را نام برد.
توصیه ما اینست که زمان کافی جهت مشخص نمودن نیازهای شرکت گذاشته و سپس براساس نیاز های شرکت، محصولات و نحوه عرضه آنها را بدقت ارزیابی نمایید.
هر شرکتی براساس نیازمندی ها و نوع محصولاتی که ارائه می دهد ، از سیستم مدیریت محتوا به شکلی مرتبط استفاده خواهد نمود. درواقع یکپارچه سازی این سیستم ها و ارائه راه حل واحد برای تمامی شرکتها عملا امکان پذیر نمی باشد.
با توجه به مزیت های بی شمار ، سادگی و رشد روز افزون استفاده از سیستم های منبع باز مدیریت محتوا ، انتخاب بهترین و مناسبترین سیستم جهت توسعه روز افزون عرصه فعالیت شما در اینترنت و شبکه های داخلی از اهمیت ویژه ای برخورددار است.
با صرف زمان و منابع کافی و مناسب برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا ، شما مطمئن شوید که مناسبترین سیستم مدیریت محتوا را برگزیده اید.

برای اینکه در کسب و کار اینترنتی خود موفق باشید تنها داشتن یک وبسایت به شما کمک نمیکند ، بلکه لازم است با کلیه تکنیک های مدیریت سایت آشنا باشید تا با داشتن یک سایت بروز شده با توجه به الگوریتم های گوگل بتوانید استانداردهای لازم را رعایت نموده و نیازهای کاربران خود را به بهترین نحو رفع کنید.
در ادامه این مقاله از فناوری اطلاعات زیفا همراه باشید تا با رازهای مدیریت سایت آشنا شوید .
با گسترش روز افزون اینترنت همراه بسیاری از کاربران با گوشی های همراه ، تبلت و حتی تلویزیون های هوشمند به سایت شما مراجعه میکنند و اینکه سایت بتواند با هر سایز صفحه نمایش هماهنگ باشد بسیار مهم است که در غیر این صورت تعداد زیادی از کاربران خود را از دست خواهید داد.اصطلاح واکنش گرا یعنی سایتی که میتواند خودش را با هر سایز صفحه نمایشی هماهنگ کند و به نوعی عرض سایت با توجه به عرض صفحه نمایش دستگاه کاربر تغییر میکند و در این سایتها کاربر دیگر نیازی به اسکرول کردن به چپ و راست نخواهد داشت. واکنش گرا ( Responsive ) بودن برای سایتهای امروزی اجباری است .
مهمترین بخش از یک سایت خوب استفاده از سرویس میزبانی وب معتبر و بدون مشکل است. هاست شما باید بتواند با حداقل قطعی کار کند و خودش را با تکنولوژی های روز آپدیت کند تا بتواند کیفیت و امنیت سرویس خود را حفظ کند. تصور کنید شما یک سایت پر بازدید و معتبر دارید و در ساعت اوج بازدید سایت به علت کیفیت پایین سرور و زیرساخت های شرکت خدمات دهنده برای مدتی سایت شما از دسترس خارج شود. در این موقعیت هر ثانیه برای شما ضرر مادی است. پس بهتر است از همان ابتدا یک سرویس دهنده معتبر انتخاب کنید و قبل از سفارش چند مورد از سایتهای بزرگ که از سرویس آنها استفاده میکنند را بررسی کنید.
الگوریتم های گوگل مدام در حال آپدیت شدن و تغییرات عمده است که برای مبارزه با اسپمر ها و سایت های جعلی بسیار مهم است. چون گوگل همیشه سعی میکند بهترین و نزدیک ترین نتایج به خواسته کاربر را در اختیارش قرار دهد و این کار بدون داشتن الگویتم ها و فیلتر های قوی امکان پذیر نیست چون بسیاری از سایتها سعی میکنند با استفاده از روش های جعلی خود را به صدر نتایج برسانند.
به عنوان یک مدیر سایت باید همیشه با این تغییرات الگوریتم ها آشنا باشید و مطالب و ساختار سایت خود را با آن آپدیت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید ولی در کنار اینها نباید استفاده از اصول اولیه سئو مانند تراکم کلمات کلیدی ، تگ های H1-H6 ، لینک سازی داخلی و … را فراموش کرد.
دقت کنید که هر بازدید کننده از سایت شما با هر خواسته و هدفی که از ورود به سایت دارد باید بتواند خیلی راحت بخش مورد نظر خود را پیدا کند و در میان مطالب گیج نشود. سعی کنید بخشهای مهم و پر بازدید سایت را در منوی اصلی سایت و در بخش بالایی قرار دهید و سایر بخشهای کم اهمیت تر را در منوهای ثانویه یا ستون های کناری سایت قرار دهید با این کار میتوانید به کاربر کمک کنید راحت تر به خواسته خود برسد و رضایت بیشتری از رابط کاربری سایت شما داشته باشد. بر اساس استاندارد ، هر کاربری باید بتواند در ۳ کلیک به خواسته خود در سایت شما برسد و در غیر این صورت سایت را ترک میکند.
یک شخص به تنهایی نمیتواند تمام کارهای یک سایت بزرگ و معتبر را انجام دهد و نیاز دارد که افرادی در این راه به او کمک کنند که میتوانید برای این کار از دوستان خود کمک بگیرید یا از یک تیم حرفه ای مدیریت سایت استفاده کنید که مجموعه ای از برنامه نویسان و گرافیست ها و افراد با تجربه در تولید محتوی و سئو هستند.هر سایتی دارای دوره موفقیت ۲-۴ ساله است و بعد از آن باید تغییراتی در عملکرد سایت ایجاد شود و به نوعی سایت با روند بازار و سلیقه مشتریان آپدیت شود و حضور یک تیم حرفه ای در کنار شما میتواند کمک بزرگی باشد.
برای تولید محتوا وقت زیادی صرف کنید و برای آن اهمیت قائل شوید زیرا این محتوا است که به سایت شما اعتبار میدهد و موتورهای جست و جو بر اساس همان به شما رتبه میدهند. پس سعی کنید مطالبی بنویسید که مشکلی از کاربران حل میکند و هر از چند گاهی مطالب قدیمی سایت خود را ویرایش کنید و با اطلاعات روز آنها را به روز رسانی کنید. همچنین میتوانید مطالب مرتبط باهم را به هم لینک کنید و با این کار زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهید که در سئو سایت هم موثر است. شما هرروز باید تمام سایتتان را چک کنید و تمام ابزارهای وب سایتتان را به روز کنید.
در طراحی رابط کاربری سایت باید در کنار نکات زیبایی و منحصر به فرد بودن طراحی به راحتی کاربر و بهبود تجربه کاربری هم فکر کنید.مطمئن شوید که کاربران ورودی سایت شما میتوانند به راحتی مطلب مورد نظر خود را پیدا کنند و به خواسته اش از سایت شما برسد. به عنوان مدیر سایت باید بتوانید که تمامی بخشهای سایت را خودتان تغییر دهید و نیازی به تیم طراحی و سختی های برنامه نویسی نداشته باشید. برای مثال استفاده از یک سیستم مدیریت محتوی معتبر مانند وردپرس ( WordPress ) میتواند در این مورد اختیارات زیادی به شما بدهد.
امنیت برای سایتهای خدماتی بسیار مهم و حیاتی است و یکی از مهم ترین عواملی است که باعث میشود کاربر بتواند به سایت شما اعتماد کند و همچنین با رعایت نکات امنیتی مانند تعیین سطح دسترسی های مناسب ، نصب افزونه های امنیتی ، گرفتن بک آپ های روزانه میتوانید تا حد بسیار زیادی سایت خود را از هکر ها محفوظ کنید.
در بازه های زمانی مختلف لینکهای سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمام لینکها فعال هستند و کار میکنند. داشتن لینکهای شکسته در سایت که به هیچ صفحه ای ختم نمیشود هم برای کاربران شما ناخوشایند است و هم از نظر سئوی سایت امتیاز منفی حساب میشود و همچنین وجود لینک های شکسته در بخشهای مختلف سایت باعث ضعیف شدن تجربه کاربری ( User Experience ) در سایت میشود.
استفاده از شبکه های اجتماعی رشد چشمگیری پیدا کرده است و همه افراد در تمامی رنج های سنی از آن استفاده میکنند. مطالب به سرعت از طریق شبکه های اجتماعی پخش میشوند و میتواند پتانسیل بسیار بالایی برای شما داشته باشد تا به صورت رایگان برای سایت خود بازدیدکننده و برای کالا و خدمات خود مشتری پیدا کنید. پس حتما برای سایت خود شبکه های اجتماعی مرتبط ایجاد کنید و محتوی سایت خود را در آنها منتشر کنید و با مدیریت صحیح از قدرت شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
اگر یک برند یا سایت معروف هستید باید خیلی مراقب رفتار آنلاین خود باشید زیرا زیر ذره بین رقبا هستید و تمامی حرکت های شما توسط منابع مختلفی کنترل میشود و اگر خطای کوچکی مرتکب شوید ممکن است عواقب سنگینی برای شما داشته باشد. برای همین در رفتار با مشتری و انتشار مطالب در سایت و شبکه های اجتماعیتان دقت بالای داشته باشید.
برای پیشرفت و افزایش سود آوری یک کسب و کار آنلاین هیچ فرمول ازپیش نوشته ای وجود ندارد و شما به عنوان مدیر سایت باید ریسک پذیر باشید و بتوانید تغییراتی در سایت ایجاد کنید و نتیجه آن را ببینید. ممکن است همین تغییرات کوچک برای سایت شما موفقیت های بزرگی به همراه داشته باشد. مانند تغییر در رابط کاربری سایت ، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ، ایجاد کدهای تخفیف ویژه و مناسبتی و راه هایی از این دست.
یکی از پر اهمیت ترین بخش های پشتیبانی وب سایت ، بک آپ گرفتن منظم و زمان بندی شده از دیتابیس وب سایت می باشد.
شما میتوانید کلی افزونه third-party پیدا کنید که خیلی به دردتان بخورد فقط سعی کنید از سایت های مورد اطمینان تهیه کنید تا ورودی های مخرب برای ورود هکر به سایت شما نداشته باشد.
سایت شما معرف هویت آنلاین شماست و کمک میکند بتواند خودتان را به جهان بشناسانید. در دنیای مجازی میلیونها کاربر به دنبال کالا و خدمات شما هستند و این خودتان هستید که میتوانید با مدیریت درست و ایجاد یک استراتژی مناسب با قرار گرفتن در مسیر صحیح سایت خود را به سوی موفقیت و قرار گرفتن در صدر نتایج جست و جو هدایت کنید.امروز در هر موضوعی هزاران سایت راه اندازی شده است و بازار رقابت بسیار داغ است ودر این میاد افراد بسیار کمی به موفقیت و سودآوری رسیده اند.
پس کمی فکر کنید و با تدوین یک استراتژی مناسب برای کسب و کار آنلاین خود میتوانید کم کم به موفقیت برسید و فراموش نکنید که در این مسیر بهترین یاری دهنده شما ، کاربران فعلی سایت تان هستند که میتوانید به صورت رایگان از نظران و کمک های آنها استفاده کنید زیرا در نهایت همین کاربران هستند که میخواهند از کالا و خدمات شما استفاده کنند.

همواره یک سایت جدید می تواند به کسب و کار شما رونق بخشد ، اگر برای سایت برنامه درست و خاصی داشته باشید و بر پایه ی سئو باشد تاثیر این برنامه ریزی را در کسب و کار خود مشاهده خواهید کرد. شما با تیکه بر محتوا و تجربه کاربری خوب می توانید رتبه و نرخ تبدیل خود را تقویت کنید. اما اگر بخواهید فقط به سایت تکیه کنید انتظار رشد و بهبود را از آن نداشته باشید.
فناوری اطلاعات زیفا در این مطلب قصد دارد 6 کار را که همه ی وبسایت ها بعد از راه اندازی باید انجام دهند را برای شما شرح دهد ؛ با ما همراه باشید :
اگر شما در حوزه ی بازاریابی دیجیتال مطالعاتی داشته باشید ، احتمالا باید این جمله را شنیده باشید که ” تولید محتوا اساس سئو و سایت است. ” همیشه مردم به خاطر مجتوای یک وب سایت است که به آن ورود می کنند ، این مجتوا می تواند پند و نصیحت باشد و یا سرگرمی و بازی و… به هر حال باید محتوای شما محتوایی خاص و مفید باشد.
یکی دیگر از حوزه هایی که نیازمند بروزرسانی است ، بخش وبلاگ وب سایت شماست. احتمال اینکه مقاله نویسی شما به صورت روزانه ، هفتگی و یا ماهانه باشد ، اما این فرقی نمیکند شما باید سعی بر این داشته باشید تا محتوایی جدید و به روز در سایت خود منتشر کنید. زمانی که شما محتوایی را داخل سایت خود منتشر میکنید خزنده های گوگل مجددا روی سایت شما میخزند و زمانی که شما به طور مداوم و منظم محتوای خود را به روز کنید ؛ زیرا اگر به روز باشید کاربران مجددا به سایت شما مراجعه خواهند کرد.
شبکه های اجتماعی برای مشاغل و کسب و کار های اینرنتی بسیار حائز اهمیت است. توصیه ی ما به شما این است که لازم نیست همه ی پلتفرم ها را امتحان کنید. بهترین راه این است که واقع بین باشید و به منابعی که در اختیار دارید توجه کنید و ببینید مخاطبان شما کجا هستند تا روی 1 الی 3 پلتفرمی که واقعا به درد شما میخورد تمرکز کنید.
به طور مرتب اخبار وب سایت خود را بروز رسانی کنید و تولید محتوا کنید تا بتوانید کاربر و مشتری پای ثابت برای خود داشته باشید. از طریق محتواهایتان تعامل داشته باشید و کسب و کار خود را در ذهن مخاطب حک کنید. یک حضور با کیفیت روی شبکه های اجماعی بدان معناست که می توانید کاربران را تبدیل به مشتری دائمی و پای ثابت خود کنید و به این ترتیب مشتری هایی وفادار جمع کنید. هزینه برای مشتری های وفادار نسبت به ارزشی که تولید می کنند کمتر از مشتری های گذرا و دفعه اولی می شود.
به صورت هوشمندانه از دایرکتوری ها استفاده کنید تا رتبه محلی شما بهتر شود و بتوانید برای سایت خود ترافیک بگیرید.با اینکه متخصصان سئو در استفاده از دایرکتوری ها زیاده روی کرده اند اما هنوز بعضی از آن ها ارزش خود را حفظ کرده اند و اطلاعات آنها برای آنها بسیار حائز اهمیت است.
خیلی از دایرکتوری های با کیفیت و رایگان هم هستند و فقط کافی است کمی زمان بگذارید و کسب و کار خود را در آن ها ثبت کنید. اگر سایت شما فعالیتی در سطح جهانی داردمی توانید از دایرکتوری های زیر استفاده کنید.
به علاوه دایرکتوری های محلی یا مختص حوزه کاری شما.
بخش نظردهی سایتها باعث اعتمادسازی میشود و به مشتری های بالقوه نشان می دهد که کسب و کار شما مهشور است و مردم کسب و کار شما را می شناسندکه برای شما نظر گذاشته اند. حالا که هر کسی میتواند یک سایت طراحی کند و در عرصه وب حضور پیدا کند ، کاربرها دوست دارند از قابل اعتماد بودن سایتی که میخواهند پولشان را در آن خرج کنند و اطلاعات شخصی خود را بدهند اطمینان حاصل کنند. اگر در جای درستی از کاربران نظر بگیرید ؛ روی کسب و کارتان اثر مثبت میگذارد . کما اینکه پروفایلهای متوسطی رو میتوانید روی صفحه نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنید که ستاره های طلایی دارند و نشان میدهد مشتریها به شما اعتماد کرده اند و خدماتتان مفید بوده است.
یکی از راه های مفید برای جذب مشتری سئو کردن وب سایت می باشد. میتوانید برگشت سرمایه بلند مدت داشته باشید. اساسا برگشت سرمایه بلند مدتی که از نرخ تبدیل به مشتری بدست می آید خیلی ارزان تر از چیزی است که از تبلیغات میتوانید داشته باشید. اما بد نیست همیشه نیم نگاهی هم به گزینه های تبلیغات داشته باشید و اگر میتوانید تعداد بازدیدکننده هایتان را تقویت کنید.
بیشتر به چشم انداز تبلیغات آنلاین نگاه کنید و فقط معطوف به ادوردز نشوید. خیلی از مشتری ها اخیرا بیشتر به گزینه های دیگر مانند تبلیغات شبکه های اجتماعی جذب میشوند و کمتر روی ادوردز خرج میکنند. فقط با 200 هزار تومان میتوانید بیشتر از 1000 کلیک بگیرید ، روی فیسبوک که قیمت هر کلیک 1000 تومن است در حالی که نرخ کلیک روی تبلیغات فیسبوکی به بیش از 19% میرسه و نرخ تبدیل به مشتری خیلی خوبی داراست.
نصب و بررسی Google Analytics از این جهت می تواند به شما کمک کند که در مسیر درست و صحیح قرار بگیرید و متوجه کار های اشتباه خود شوید. میتوانید اطلاعاتی مانند تعداد کلیکها و جزئیاتی مثل صفحات محبوبتر و مدت زمانی که مشتریها روی صفحات محبوبتر تمرکز می کنند و اینکه ترافیک از کجا می آید و قبل از تبدیل شدن از چه قسمتهایی دیدن کردند را از طریق گوگل آنالتیکس بدست بیاورید. حتما باید سایت خود را سالم نگهدارید تا بتواند پیشرفت کند و همان چیزی را که مشتریها توقع دارند بازتاب بدهد.
برای سفارش طراحی وبسایت و تماس برای مشاوره با متخصصین زیفا کلیک کنید
منبع : https://zefa.ir/important-points-after-designing-a-website/