بادبادک

روزمرگی های یک بادبادک تنها

بادبادک

روزمرگی های یک بادبادک تنها

مخاطب شناسی در کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

مخاطب شناسی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌‌ترین مراحل بازاریابی، خصوصا دیجیتال مارکتینگ است. این مهم است که بدانید برای کدام گروه از افراد جامعه، محصول یا خدمات ارائه می‌کنید و مخاطبی که هدف شما می‌باشد، دقیقا چه چیزی انتظار دارد. همه این‌‌ها تا حد زیادی به داشتن شناخت از مخاطب خود و وجود فاصله میان مخاطب و شما بستگی دارد.

باید بدانید همان اندازه که فروش محصولات با اهمیت است، شناخت مخاطب نیز اهمیت دارد، زیرا شما باید از کسانی که می‌خواهید برایشان محصولات ارائه دهید به خوبی مطلع باشید تا کالایی مطابق خواسته آن‌ها به تولید برسانید.

دکتر مهدی آنت: اگر نسبت به مشتریان خود، شناخت کافی نداشته باشید، ممکن است هزینه‌هایی را بیهوده و برای افرادی که تمایل و نیازی به خرید محصولات شما ندارند صرف کنید. تمام شرکت‌های بزرگ و چندملیتی برای آن که بتوانند سهم قابل توجهی در رقابت داشته باشند به خوبی به تحلیل بازار و شناخت مخاطب خود می‌پردازند.


مخاطب شناسی به چه معناست؟

رشد بی‌سابقه مخاطبان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، سنتی‌ترین سازمان‌ها و شرکت‌ها را نیز وادار کرده است به این فضای جدید و وسیع بپیوندند. دیگر شرکت و یا موسسه تجاری وجود ندارد که لحظه‌ای برای حضورش در این فضای موثر تعلل کند.

اولین گام در بهرمندی از این فضای فوق العاده در جهت بسط و یا راه اندازی کسب و کارتان، استفاده از راهکارهای مفید و کامل مخاطب شناسی است. مخاطب‌ شناسی به شما کمک می‌کند بر اساس آن‌ چه که از شما خواسته شده، استراتژی بازاریابی را تدوین کنید، محصول را ارتقا دهید و در راس انتخاب‌‌های مخاطب‌ خود قرار گیرید.


مخاطب کیست؟

مخاطب در واقع بخشی از جمعیت هدف شما است که به احتمال زیاد محصولاتتان را می‌خرد یا از خدمات شما استفاده می‌کند. اما مخاطب به‌ طور ساده به خوانندگان، بینندگان و شنوندگان یکی از کانال‌های رسانه‌ای یا هر محتوا و نمایش اشاره دارد، اما همین واژه ساده و یگانه، برای اشاره به واقعیتی به کار می‌رود که به طور روز افزون در حال پیچیده‌تر و متنوع‌تر شدن است.

پرسونای مخاطب یعنی چه؟

پرسونای مخاطب به معنی شناخت شخصیت،‌ علاقه و سلیقه مخاطب و در نتیجه ایجاد استراتژی با توجه به نیازهای مخاطب شماست که بازاریابان و تولید کنندگان محتوا  از آن بهتر استفاده می‎کنند و می‌توانند متوجه شوند چه شخص یا گروهی را هدف فعالیت خود قرار داده اند. هر کسب و کار و برندی بازار هدف خود را دارد و با توجه به آن برای استراتژی های خود تصمیم می‌گیرد.

شناخت پرسونای مخاطب می‌تواند درک عمیق‌تر و گسترده‌تری از مخاطب به شما بدهد. اگر شما شناخت دقیقی از پرسونای مخاطب نداشته باشید هر فعالیتی که در راستای کسب و کار خود انجام می دهید به معنی هدر رفت زمان و سرمایه شماست!

مزایای استفاده از پرسونای مخاطب:

۱. شناسایی چالش‌های پیش رو، نیازها و خواسته‌های مخاطبین

۲. رسیدن به این درک که چه چیزی برای مخاطب مهم است و به چه چیزی اهمیت می‌دهد.

۳. دانستن جایی که وقت خود را سپری می‌کنند.

پس از این ۳ گام است که می‌توانید محصول و یا خدمات مورد نظر مخاطب را به آن‌ها عرضه کرده و رضایت خاطر آن‌ها را به دست آورده و آن‌ها را تبدیل به مشتری وفادار خود کنید.


چگونه می‌توان به شناخت مخاطب پرداخت؟

برای مخاطب شناسی کامل و صحیح،  ابتدا تعیین کنید که چه سن و جنس و … جامعه هدف شما هستند تا پس از آن با توجه به محدوده مشخص شده، به شناخت روحیات و علائق شان بپردازید. زیرا منطقه جغرافیایی مردم در انتخاب آنان اثر گذار است یا با توجه به نوع سرگرمی‌ها، انتخاب کالاها، متفاوت خواهد بود.

شیوه‏‌ها‎ی مخاطب شناسی

چند راه اساسی برای مخاطب شناسی دقیق و شناخت مخاطب هدف که قرار است برای آن‌ محصول یا خدماتی را ارائه دهیم، وجود دارد.

اقداماتی که کمک می‌کنند تا به شناخت مخاطب هدف‌تان دست پیدا کنید، اشاره کرده‌ایم:

۱. مخاطبان فعلی خود را تحلیل کنید

۲. مزایای محصول یا خدماتتان را لیست کنید

۳. به نوع رقابتتان توجه کنید

۴. یک کمپین آزمایشی اجرا کنید

۵. ارزیابی مجدد داشته ‌باشید

شناسایی مخاطب هدف در فروش

مخاطب شناسی برای فروش بیشتر، می‌توان آن‌ را به شیوه‌های متفاوتی دسته‌بندی کرد. علاقه، قصد خرید و خرده فرهنگ‌ها از جمله متداول‌ترین موارد برای شناخت مخاطب در فروش هستند.

علاقه

در این حوزه، گروه‌ها بر اساس علائق مختلفشان اعم از سرگرمی و ترجیحات تفریحی تفکیک می شوند. بدین ترتیب می‌توانید پیام‌های برند خود را مبتنی بر موارد مذکور شخصی سازی کنید. برقراری ارتباط معنادار از دیگر مزیت‌های این شیوه دسته‌بندی بوده و در نهایت افزایش وفاداری افراد به نام و برند شما را در پی دارد.

قصد خرید

در نظر داشتن مخاطب هدف در تبلیغات حائز اهمیت است. گروهی از افراد را تعریف کنید که به دنبال محصولی خاص هستند. با چنین دیدگاهی درک نقاط ضعف مخاطب و ایجاد پیام مناسب با نیازهای وی امکان پذیر خواهد بود.

خرده فرهنگ‌ها

منظور از خرده فرهنگ، گروهی از مردم با تجربه‌های مشترک نظیر طرفداران سرگرمی یا موسیقی خاص، می‌باشد. با درک انگیزه‌های آن‌ها، شناخت بهتر و برقراری ارتباط موثر صورت می‌گیرد.

امروز همه مردم به رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند و از آن‌‌ها استفاده می‌کنند. این یک فرصت استثنایی برای شماست تا در زمینه مخاطب شناسی و آشنایی کافی و درست از مخاطب هدف خود برسید. با یک تحقیق کوچک و دانستن این‌ که مخاطبین هدف شما کدام یک از شبکه‌‌های مجازی را بیشتر دنبال می‌کنند، می‌توانید به آن‌ها نزدیک‌ تر شوید. یک حساب کاربری بسازید و با فعالیت در آن به جنبه‌های مختلف ویژگی‌های مخاطب‌، شخصیت مخاطب و چالش‌های آن‌ها بیشتر آگاه شوید.

مفهوم ارزش‌گذاری در کسب و کار چیست؟

هنگامی که مردم از ارزش‌گذاری کسب و کار صحبت به میان می‌آورند، یا منظورشان خود فرایند تعیین ارزش کسب و کار است و یا مستقیما به خود ارزش اشاره دارند. روش‌های زیادی برای تعیین ارزش یک کسب و کار وجود دارد که سه تای آن‌ها بیشترین کاربرد را دارد. رویکردهای دارایی محور، ارزش درآمد محور و ارزش بازار می‌توانند به شما در تعیین ارزش کسب و کارتان کمک کنند.

در شرایط انتزاعی و ایده آل بازار هر سه روش به ارزش یکسانی می‌رسند. اما در عمل، شما به سه عدد متفاوت خواهید رسید. روال معمول این است که برای رسیدن به منصفانه ترین قیمت به نحوی متوسطی از این سه عدد را در نظر می‌گیرند.

مفهوم ارزش‌گذاری چیست؟

در تعریف ارزش‌گذاری (Valuation) با ارزشیابی و یک فرآیند کمی و تحلیلی مواجه می‌شویم. عملی که در ارزش‌گذاری کسب ‌و کار انجام می‌شود، به زبان ساده یک تخمین است.

صاحبان کسب‌‌ و کار نباید خودشان کار ارزش‌‌‌گذاری کسب ‌‌و کارشان را انجام دهند. اگر خودتان دست به این کار بزنید، مثل این می‌‌ماند که از مادری بپرسند که کودک‌‌ اش چقدر با مهارت است. نه صاحب‌‌ کسب ‌‌و کار و نه مادر نمی‌‌توانند به دور از قضاوت شخصی، پاسخ این این پرسش را بدهند. یک ارزیاب کسب ‌‌و کار یا هرکسی که کسب ‌‌و کار شما را ارزش‌‌گذاری می‌‌کند، از روش‌‌های متنوعی برای تعیین قیمت منصفانه‌‌ کسب‌ ‌و کارتان بهره می‌‌گیرد.


هر یک از مفاهیم ارزش در علوم مالی معنای دقیق خود را دارند:

-ارزش ذاتی به معنای ارزش واقعی یک شرکت، با در نظر گرفتن ارزش تمام دارایی‌های مشهود و نامشهود آن است که از طریق تحلیل بنیادین  به دست می‌آید.

-ارزش اقتصادی حداکثر ارزش یا قیمتی است که خریداران یا سرمایه‌گذاران برای یک دارایی یا شرکت قائل می‌شوند و حاضر به پرداخت آن هستند.

-ارزش منصفانه گاهی اوقات با عبارت ارزش بازار جایگزین می‌شود. این دو عبارت مفاهیم بسیار نزدیکی به هم دارند اما تفاوت‌هایی جزئی میان آن دو وجود دارد. ارزش منصفانه، قیمتی منطقی از دیدگاه فعالان بازار و مورد توافق فروشنده و خریدار است، به شرطی که هر دو طرف با تمایل و آگاهی کامل حاضر به معامله شده باشند.

-ارزش بازار، قیمتی است که در بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.


چرا روش‌های ارزش‌گذاری متفاوت است؟

از آن جایی که ارزش‌گذاری به صورت مستقیم از رویدادهای اقتصادی، درآمد فعلی و چشم‌انداز آینده تاثیر می‌پذیرد و از آن جایی که ابزارهایی که برای ارزش‌گذاری استفاده می‌شود، متفاوت است، ما یک روش ثابت برای ارزش‌گذاری کسب و کار نداریم. درست است که رویکردهای رایجی برای ارزش‌گذاری یک فعالیت وجود دارد اما گاهی تحلیل‌گران مجبور به استفاده از ابزارهایی خاص و طراحی مجدد مدل ارزش‌گذاری خود می‌شوند.


دلایل ارزش‌گذاری کسب و کار

شرکت‌ها در مراحل مختلف فعالیت خود نیازمند ارزش‌گذاری دقیق هستند. برخی کسب و کارهای نوپا در ابتدای فعالیت خود برای جذب سرمایه و برخی شرکت‌های متوسط و بزرگ در هنگام ادغام و یا تملیک باید ارزش‌گذاری شوند.

برخی از مهم‌ترین دلایل ارزش‌گذاری شرکت‌ها به شرح زیر است:

یافتن ارزش معامله

جذب سرمایه

ادغام و تملیک

همکاری مشترک


فلسفه ارزش‌گذاری کسب‌ و کارها چیست؟

به طور کلی نگرشی که وجود دارداین است که برای یک دارایی کمتر یا بیشتر از ارزش واقعی آن پولی پرداخت نشود. در عین حال همیشه افرادی وجود دارند که معتقدند برای کسب ‌و کار خودشان هر قیمتی قابل توجیه است اما از آن جایی که در رابطه مالی، نیاز به جریان منطقی نقدینگی وجود دارد، ارزش کسب ‌و کار باید توسط واقعیت پشتیبانی شود.

برای ارزش‌گذاری چه داده‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

اطلاعات کلیدی برای تعیین ارزش کسب و کار وجود دارد:

۱. سوابق مالی

۲. تجربه مدیریت

۳. وضعیت بازار

۴. دارایی‌های نامشهود

۵. دارایی‌های مشهود

۶. اندازه شرکت

۷. مزیت رقابتی


چالش‌های موجود برای ارزش‌گذاری و کسب و کار

ارزش‌گذاری فرایندی پیچیده و همراه با چالش ‌است. هدف از ارزش‌گذاری برند و کسب و کار یافتن ارزش ذاتی یک شرکت است. برای تعیین ارزش ذاتی یک شرکت نیازمند دانستن تمام اطلاعات مربوط به آن شرکت هستیم، از جریان‌های درآمدی فعلی و بالقوه، صورت‌های مالی و وضعیت فروش قبلی و پیش‌بینی شده گرفته تا اندازه بازار و سهم از بازار، ارزش برند، عملکرد مدیران و غیره.

ارزش‌گذاری شرکت با استفاده از قیمت سهام

زمانی که یک شرکت به صورت عمومی معامله می‌شود، به راحتی و با استفاده از قیمت سهام می‌توان ارزش بازاری آن را برآورد کرد. این روش ساده‌ترین روش برای مشخص کردن ارزش کسب و کار و شرکت است، ولی بهترین روش موجود نیست.

ارزش‌گذاری کسب و کار از نگاه دکتر مهدی آنت

از نظر مهدی آنت ارزش‌گذاری کسب و کار به دو گروه تقسیم می‌شود:

-ذات یک کسب و  کار

-از روش‌های اقتصادی، نمودارها، جدول‌ها و…

اگر از روش اقتصادی و دیدن نمودارها و محاسبات به این موضوع بپردازیم با این سوالات رو به رو می‌شویم:

  • یک کسب و کار چه دارایی‌هایی دارد؟
  • ارزش املاک و ساختمان‌های یک شرکت چه میزان است؟
  • برند و نام این شرکت چه مقدار ارزش دارد؟
  • چه میزان در گسترش کار و فعالیت خود موفق بوده است؟
  • چشم اندازهای آینده و برنامه‌ریزی‌های هدفمند آن کدام است؟
  • و…

اما از دیدگاه دکتر انت ارزش کسب و کار در ذات آن قرار دارد و این به معناست که آن کسب و کار :

  • چه تعداد نیروی متخصص را در اختیار دارد؟
  • نیروهای مشغول به کار چه میزان تعهد به کار دارند؟
  • حال روانی افراد در آن شرکت چه میزان خوب است؟
  • و…

بهتر است که حال یک شرکت و افراد مشغول به کار در آن، خوب باشد تا اینکه یک شرکت عریض و طویل باشد.

کاربردهای گل بنفشه


بنفشه ها (Viola) از خانواده گیاهان گلدار بهاره هستند. حدود 400-500 گونه بنفشه وجود دارد. بنفشه ها در شرایط مرطوب و کمی سایه مانند پرچین ها یافت می شوند.

 

کلمه "بنفش" از نام لاتین "Viola" گرفته شده است. بنفشه های معمولی، بنفشه های معمولی آبی، بنفشه های شیرین و بنفشه های باغی از انواع محبوب بنفشه هستند.

کاربردهای سنتی و فواید بنفشه

بنفشه شیرین سابقه طولانی و ثابت شده استفاده مردمی به ویژه در بهبود سرطان و سیاه سرفه دارد.

 

از اسید سالیسیلیک تشکیل شده است که برای تولید آسپرین استفاده می شود.

 

در درمان سردرد، میگرن و بی خوابی موثر است.

 

ضد التهاب، معرق، نرم کننده و خلط آور است.

 

این دارو در درمان برونشیت، آب مروارید تنفسی، سرفه، آسم و سرطان سینه، ریه یا دستگاه گوارش مصرف می شود.

 

برای درمان عفونت های دهان و گلو استفاده می شود.

 

گلبرگ ها را به صورت شربت در می آورند و در درمان ناراحتی های کودکان استفاده می کنند.

 

ریشه‌ ها خلط ‌آور بسیار قوی‌ تری نسبت به سایر قسمت‌ های گیاه هستند، اما همچنین حاوی آلکالوئید هستند که در دوزهای بالاتر به شدت قی آور و تصفیه ‌کننده است.

دانه ها ادرار آور و تصفیه کننده هستند.

 

داروی هومیوپاتی از کل گیاه تازه تهیه می شود.

 

در درمان سرفه های اسپاسمیک و روماتیسم مچ دست مفید می باشد.

 

اسانس گل ها در آروماتراپی در درمان شکایات برونش، خستگی و ناراحتی های پوستی استفاده می شود.

 

بنفشه در صورت بروز علائم تب و آنفولانزا توصیه می شود.

 

بنفشه در موارد سوء هاضمه یا مسمومیت غذایی نیز موثر است.

 

کاربردهای آشپزی

برگ های جوان و جوانه های گل به صورت خام یا پخته مصرف می شوند.

برگها طعم بسیار ملایمی دارند.

میتوانید یک سالاد بسیار خوب درست کنید.

همچنین به عنوان طعم دهنده در پودینگ و غیره استفاده می شود.

می توان از برگ ها چای تهیه کرد.

از گل ها برای تزیین سالاد و دسر استفاده می شود.

از گل ها نیز به صورت تازه برای طعم دادن و رنگ آمیزی شیرینی پزی استفاده می شود.

موارد استفاده از بنفشه

پماد

چای بنفشه

دم کرده بنفشه

شستشوی بینی/چشم

کاربردهای گل بنفشه

طرز تهیه روغن گل بنفشه

طرز تهیه شربت گل بنفشه

طرز تهیه داروی گل بنفشه

اسانس گل بنفشه

روش استفاده از اسانس گل بنفشه

بو کردن اسانس

 

تعهد کاری و نقش آن در موفقیت افراد

تعهد کاری اصلی ست که در همه جوامع به آن نیاز است یعنی اگر همه اشخاص به کار خود متعهد نباشند و وظیفه خود را درست انجام ندهند، در این صورت جامعه دچار سقوط خواهد شد..

تعهد کاری در واقع محرکی است که ما را به سمت اهداف کاری، تجاری، تحصیلی و … در کار و زندگی سوق می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت در هر کاری، متعهد بودن به هدف تعیین شده برای انجام آن کار می‌باشد.

تعهد کاری چیست؟

تعهد به کار یا تعهد کاری به عنوان میزان اشتیاق کارمند نسبت به وظایف خود در یک محل کار تعریف می‌شود. به عبارت دیگر همان احساس مسئولیتی که فرد نسبت به اهداف، ماموریت و چشم اندازهای شرکت یا کاری که با آن در ارتباط است، دارد.

اهمیت تعهد به کار

تعهد کاری با رویکرد مکانیکی که از طریق دستکاری عواطف و یا تعهد کارکنان بدست بیاید، بوجود نمی‌آید. در واقع با استفاده از این روش‌ها، حتی کارمندان از محیط کاری خود ناامید شده و نسبت به آن بدبین نیز می‌گردند.

اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا در سمت‌های مدیریتی فعالیت می‌کنید، باید وقت و انرژی زیادی بگذارید تا یک فرهنگ عالی را در حرفه خود پرورش دهید. زیرا یک فرهنگ متعالی، بر همه جوانب کسب و کار شما، از حفظ کارکنان گرفته تا حفظ درآمد شما، تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر با بالا بردن فرهنگ تعهد به کار، در واقع عملکرد شرکت را بالا برده‌ و شانس موفقیت خود را افزایش داده‌اید.

شاخص‌های تعهد کاری کدام است؟

تعهد کاری یعنی عهده دار شدن کار، برای این منظور باید با شاخص‌های تعهد به کار آشنا باشید. مفاهیمی که به عنوان شاخص‌های تعهد کاری در محیط‌های مختلف قرار می‌گیرند باید مورد بررسی قرار گیرد

وجدان کاری

وجدان کاری به معنای اخلاق کاری می‌باشد، یعنی بیانگر اعتقادات و باورها و نگرش‌های درونی فرد است که رفتار یا کار صحیح او را تقویت می‌کند. وجدان کاری را می‌توان وضعیتی دانست که در آن افراد جامعه در مشاغل گوناگون سعی دارند تا کارهای محوله را به بهترین وجه و به طور دقیق و کامل و با رعایت اصول بهینه انجام دهند.

مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری پاسخگو بودن در کار یعنی قبول پیامد و آثاری که در اثر یک رفتار و یا انجام امری در محیط های کاری و زندگی انسان پیش می‌آید.

تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری یعنی انتخاب درست‌ترین راه حل‌ها برای حل مسائل است که بعد از بررسی های لازم صورت می‌گیرد یا به عبارت دیگر شیوه عمل خاصی است برای حل مساله یا مشکل ویژه که برگزیده می‌شود.

کار پذیری

مفهوم کار پذیری شاید تا حالا کمتر شنیده شده یا کاربرد داشته است در عین حال مفهومی است ابداعی که در فرهنگ کاری قابل طرح و بیان است. کار پذیری عبارت است از پذیرش قبلی پیام‌ها، دستورات و کارهایی که دیگران مانند همکار، والدین، مدیران بالا رتبه از فرد انتظار انجام آن را دارند

ایده‌هایی برای افزایش تعهد کاری

یک هدف بلندپروازانه مشخص کنید

یک برنامه گردش تیمی و گروهی بچینید

عملکرد مناسب را تایید کنید

یک رقابت را شروع کنید

مربی های‌مشاور در نظر بگیرید

پارتیشن‌ها را بردارید.

تعطیلات، تولدها، و دستاوردها را فراموش نکنید

پاداش‌های سالانه اعطا کنید

یک انجمن برای ایده‌ها ایجاد کنید

نشانه‌های تعهد کاری در افراد

میزان تعهد کاری در هر کدام از افراد متفاوت است، علاوه بر آن، ممکن است مفهوم واژه تعهد نیز برای هر یک معنایی داشته باشد، ولی در حالت کلی تعهد به کار را می‌توان احساس تعلق خاطری دانست که کارمندان نسبت به محیط کار خود دارند.

البته نشانه‌های تعهد کاری تنها به این قبیل از فعالیت‌های ظاهری خلاصه نمی‌شود. راهکارهای مختلفی برای پیدا کردن سطح تعهد به کار کارمندان وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود:

به اشتراک‌گذاری پست‌های مربوط به شغل در حساب‌های شخصی شبکه‌های اجتماعی

معرفی دوستان و آشنایان برای پیوستن به فرصت‌های شغلی جدید موجود در سازمان

استفاده از هشتگ شرکت برای رساندن پیام‌های مثبت

فعالیت مستمر در راستای پیشرفت اعضای گروه و سایر همکاران

تلاش متداوم برای بهبود میزان عملکرد، به عنوان مثال ثبت‌ نام در یک کلاس نرم‌ افزار

همان گونه که مشاهده کردید، تعهد کاری در رفتار و بازدهی عملیاتی افراد نمود پیدا می‌کند، بنابراین مدیران خیلی راحت می‌توانند میزان آن را در بین کارمندان خود ارزیابی کنند.

 

حل مسئله چه مهارتی است و چگونه می توان آن را تقویت کرد؟


حل مسئله در واقع استفاده از منطق برای درک شرایط و دستیابی به یک راه حل هوشمندانه است. در حقیقت، افرادی که از مهارت حل مسئله برخوردارند می

 توانند مشکلات احتمالی آینده را پیش بینی کنند و برای جلوگیری از آن ها یا کاهش اثرات منفی این مشکلات، بهترین اقدام انجام دهند.

تعریفی از مهارت حل مسئله

منظور از مهارت حل مسئله یا (Problem Solving)، یک فرآیند شناختی – رفتاری است که توسط خود فرد هدایت شده و با کمک آن، راه حل‌های موثر و سازگارانه‌ای برای مسائل زندگی می‌یابد

با تسلط بر این مهارت، در زندگی شخصی خود می‌توانید علل احتمالی یک مسئله را بیابید و برای حل آن موضوع، برنامه‌ای عملی را تهیه نمایید.

بسیاری از این فرصت‌ها از دست می‌روند یا به طور کامل از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و بنابراین جلوی پیشرفت و موفقیت خود را می‌گیریم. اغلب ما در مورد چگونگی استفاده از فرصت‌ها و همچنین موانعی که برای ما سودمند هستند اطلاعات کمی داریم.

 

مهارت‌های حل مسئله کدامند؟

برخی مهارت‌های اساسی برای حل مسئله وجود دارند که هر یک از ما برای اینکه بتوانیم مشکلات‌مان را به خوبی حل کنیم، باید آن‌ها را در خود پرورش دهیم. البته در برخی موارد نیز باید ‌برای حل مشکلات‌مان از مهارت‌های فنی خود کمک بگیریم. به همین دلیل ضروری است که به توسعه مهارت‌های حل مسئله خود ادامه دهیم. در ادامه به مهارت‌های لازم برای حل مسئله می‌پردازیم.

خلاقیت

مهارت‌های تحقیق

 مهارت‌های تحلیلی

مهارت‌های تصمیم‌گیری

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های آگاهی به زمان

دلایل ضعف در مهارت‌های حل مسئله چیست؟

برای این که بدانیم چرا برخی افراد در زمینه روبرویی با مشکلات ضعیف هستند لازم به موارد زیر درباره آن‌ها اشاره کنیم:

اشتباه گرفتن نشانه‌ها با دلایل واقعی مشکلات

جست و جوی راه حل‌های سریع به جای راهکارهای موثر

تکیه‌ بیش از حد به دانش‌ خود

راه های تقویت مهارت حل مسئله

ورزش‌های ملایم و ضربه‌ای انجام دهید

با حل معما ذهن خود را ورزیده کنید

خواب با کیفیت و کافی داشته باشید

یک دفترچه یادداشت از ایده‌ها تهیه کنید

یوگا را در برنامه روزانه خود قرار دهید

از نقشه ذهنی استفاده کنید

میان خود و مسئله فاصله روانشناسی ایجاد کنید

فوتبال بازی کردن را فراموش نکنید

6 مرحله از روش‌های مهارت حل کردن مسئله

حل مسئله نیازمند یک روش گام به گام برای مواجه شدن با یک چالش است

مشکل را شناسایی کنید.

اطلاعات مرتبط را جمع آوری کنید.

راه حل‌های احتمالی را شناسایی کنید.

تصمیم‌گیری کنید

تصمیم را عملی کنید

منتظر نتیجه‌ها باشید