مخاطب شناسی یکی از مهمترین و اساسیترین مراحل بازاریابی، خصوصا دیجیتال مارکتینگ است. این مهم است که بدانید برای کدام گروه از افراد جامعه، محصول یا خدمات ارائه میکنید و مخاطبی که هدف شما میباشد، دقیقا چه چیزی انتظار دارد. همه اینها تا حد زیادی به داشتن شناخت از مخاطب خود و وجود فاصله میان مخاطب و شما بستگی دارد.
باید بدانید همان اندازه که فروش محصولات با اهمیت است، شناخت مخاطب نیز اهمیت دارد، زیرا شما باید از کسانی که میخواهید برایشان محصولات ارائه دهید به خوبی مطلع باشید تا کالایی مطابق خواسته آنها به تولید برسانید.
دکتر مهدی آنت: اگر نسبت به مشتریان خود، شناخت کافی نداشته باشید، ممکن است هزینههایی را بیهوده و برای افرادی که تمایل و نیازی به خرید محصولات شما ندارند صرف کنید. تمام شرکتهای بزرگ و چندملیتی برای آن که بتوانند سهم قابل توجهی در رقابت داشته باشند به خوبی به تحلیل بازار و شناخت مخاطب خود میپردازند.
رشد بیسابقه مخاطبان در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، سنتیترین سازمانها و شرکتها را نیز وادار کرده است به این فضای جدید و وسیع بپیوندند. دیگر شرکت و یا موسسه تجاری وجود ندارد که لحظهای برای حضورش در این فضای موثر تعلل کند.
اولین گام در بهرمندی از این فضای فوق العاده در جهت بسط و یا راه اندازی کسب و کارتان، استفاده از راهکارهای مفید و کامل مخاطب شناسی است. مخاطب شناسی به شما کمک میکند بر اساس آن چه که از شما خواسته شده، استراتژی بازاریابی را تدوین کنید، محصول را ارتقا دهید و در راس انتخابهای مخاطب خود قرار گیرید.
مخاطب در واقع بخشی از جمعیت هدف شما است که به احتمال زیاد محصولاتتان را میخرد یا از خدمات شما استفاده میکند. اما مخاطب به طور ساده به خوانندگان، بینندگان و شنوندگان یکی از کانالهای رسانهای یا هر محتوا و نمایش اشاره دارد، اما همین واژه ساده و یگانه، برای اشاره به واقعیتی به کار میرود که به طور روز افزون در حال پیچیدهتر و متنوعتر شدن است.
پرسونای مخاطب به معنی شناخت شخصیت، علاقه و سلیقه مخاطب و در نتیجه ایجاد استراتژی با توجه به نیازهای مخاطب شماست که بازاریابان و تولید کنندگان محتوا از آن بهتر استفاده میکنند و میتوانند متوجه شوند چه شخص یا گروهی را هدف فعالیت خود قرار داده اند. هر کسب و کار و برندی بازار هدف خود را دارد و با توجه به آن برای استراتژی های خود تصمیم میگیرد.
شناخت پرسونای مخاطب میتواند درک عمیقتر و گستردهتری از مخاطب به شما بدهد. اگر شما شناخت دقیقی از پرسونای مخاطب نداشته باشید هر فعالیتی که در راستای کسب و کار خود انجام می دهید به معنی هدر رفت زمان و سرمایه شماست!
مزایای استفاده از پرسونای مخاطب:
۱. شناسایی چالشهای پیش رو، نیازها و خواستههای مخاطبین
۲. رسیدن به این درک که چه چیزی برای مخاطب مهم است و به چه چیزی اهمیت میدهد.
۳. دانستن جایی که وقت خود را سپری میکنند.
پس از این ۳ گام است که میتوانید محصول و یا خدمات مورد نظر مخاطب را به آنها عرضه کرده و رضایت خاطر آنها را به دست آورده و آنها را تبدیل به مشتری وفادار خود کنید.
برای مخاطب شناسی کامل و صحیح، ابتدا تعیین کنید که چه سن و جنس و … جامعه هدف شما هستند تا پس از آن با توجه به محدوده مشخص شده، به شناخت روحیات و علائق شان بپردازید. زیرا منطقه جغرافیایی مردم در انتخاب آنان اثر گذار است یا با توجه به نوع سرگرمیها، انتخاب کالاها، متفاوت خواهد بود.
چند راه اساسی برای مخاطب شناسی دقیق و شناخت مخاطب هدف که قرار است برای آن محصول یا خدماتی را ارائه دهیم، وجود دارد.
اقداماتی که کمک میکنند تا به شناخت مخاطب هدفتان دست پیدا کنید، اشاره کردهایم:
مخاطب شناسی برای فروش بیشتر، میتوان آن را به شیوههای متفاوتی دستهبندی کرد. علاقه، قصد خرید و خرده فرهنگها از جمله متداولترین موارد برای شناخت مخاطب در فروش هستند.
در این حوزه، گروهها بر اساس علائق مختلفشان اعم از سرگرمی و ترجیحات تفریحی تفکیک می شوند. بدین ترتیب میتوانید پیامهای برند خود را مبتنی بر موارد مذکور شخصی سازی کنید. برقراری ارتباط معنادار از دیگر مزیتهای این شیوه دستهبندی بوده و در نهایت افزایش وفاداری افراد به نام و برند شما را در پی دارد.
در نظر داشتن مخاطب هدف در تبلیغات حائز اهمیت است. گروهی از افراد را تعریف کنید که به دنبال محصولی خاص هستند. با چنین دیدگاهی درک نقاط ضعف مخاطب و ایجاد پیام مناسب با نیازهای وی امکان پذیر خواهد بود.
منظور از خرده فرهنگ، گروهی از مردم با تجربههای مشترک نظیر طرفداران سرگرمی یا موسیقی خاص، میباشد. با درک انگیزههای آنها، شناخت بهتر و برقراری ارتباط موثر صورت میگیرد.
امروز همه مردم به رسانههای اجتماعی دسترسی دارند و از آنها استفاده میکنند. این یک فرصت استثنایی برای شماست تا در زمینه مخاطب شناسی و آشنایی کافی و درست از مخاطب هدف خود برسید. با یک تحقیق کوچک و دانستن این که مخاطبین هدف شما کدام یک از شبکههای مجازی را بیشتر دنبال میکنند، میتوانید به آنها نزدیک تر شوید. یک حساب کاربری بسازید و با فعالیت در آن به جنبههای مختلف ویژگیهای مخاطب، شخصیت مخاطب و چالشهای آنها بیشتر آگاه شوید.