تولید محتوا یا Content Creation دغدغهی تازهای نیست. تقریباً از زمانی که صنعت چاپ به وجود آمد و ظرفیت تولید به تدریج بیشتر از محتوای در دسترس شد، تولید محتوا و پیدا کردن محتوای مناسب برای نشر به یک چالش جدی تبدیل شد. در این مطلب سعی داریم شما را با انواع روش های تولید محتوای متنی آشنا کنیم تا بتوانید محتوای با کیفیت و جذاب ایجاد کنید.
منظور از محتوای متنی تمام اطلاعات، از جمله کلمات و عبارتها، جملات و پارگراف ها و … است. ما از طریق این اطلاعات معنی و منظور را به خواننده منتقل میکنیم و به همین ترتیب ارتباط بین نویسنده و خواننده شکل می گیرد.
محتوای متنی از اهمیت بالایی برخوردار است، به این دلیل که اولا در متن به طور کامل جزئیات توضیح داده می شود و دوما از این نظر که بهینهسازی و استاندارد بودن مطالب محتوا شما در صورت آنلاین و دیجیتال بودن در گوگل بررسی می شود.
مهمترین مساله در مورد محتوای متنی، تفاوت بین متن معمولی و محتوای متنی است. توجه کنید که این دو را اشتباه نگیرید. منظور از متن ، کلمات و نوشته هایی است که انسان میتواند آنها را بخواند. در صورتی که محتوای متنی تفسیر و منظور نهایی و منظور گنجانده شده در عناصر متن است، که در نهایت به دست می آید. به همین ترتیب، لزوما تمام متن ها دارای محتوا نخواهند بود.
این روزها یکی از روشهای افزایش مشاغل و افزایش درآمد ، سرمایهگذاری در زمینه تولید محتوا است. نوشتن محتوا ، فعالیتی رقابتی است ، اما کار چندان سادهای نیست. طبق تحقیقات ، خواننده به طور متوسط فقط ۸ ثانیه را صرف خواندن یک مطلب میکند. بنابراین ناگفته مشخص است ، ایجاد محتوایی جذاب و با ارزش چقدر بااهمیت خواهد بود. محتوای نوشتاری یکی از انواع محتواهای ضروری است که در ادامه به آن پرداخته میشود.
متسفانه یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد تازه در نوشتن محتوای خود می کنند ، عنوان محتوای خود را دست کم میگیرند یا یک عنوان کلی می نویسیند مانند ” روشهای افزایش بازدید وبسایت ” این عنوان علاوه براینکه تکراری می باشد مخاطبان کمتری به خود می گیرد. عنوان مهمترین بخش است زیرا در عنوان می توانید کلمات کلیدی و یا عبارتهای مهم را به طور هوشمندانه به کار ببرید و از همه مهمتر اینکه این عنوان محتوای شماست که کاربر را جذب می کند پس در نوشتن آن دقت بسیاری کنید.
در این روش قفل به حالتی گفته میشود که شما مطلبی در مورد نکوهش یا نفی یک چیزی نویسید و کلید زمانی است که در مورد مزایا یا نکات مثبت آن صحبت میکنید. این روش یک روش جذاب برای پیدا کردن عنوان و شروع تولید محتوا است .
برای این اجرای این میتوانید از چند راهکار استفاده کنید:
سایتهای سلامتی و تناسب اندام مثل سایت چطور از این روش عنوان نویسی زیاد استفاده میکنند. مثلا عنوانی مثل «۱۲ غذایی که برای مقابله با استرس نباید بخرید و ۱۷ غذایی که باید بخورید» . در که در این مورد، کلید «۱۷ غذایی که باید بخورید» و قفل «۱۲ غذایی که نباید بخرید» است.و معمولا مخاطب ها هم علاقه زیادی به این موضوعات و عنوان ها دارند و نمی توانند جلوی خودشان را برای کلیک نکردن بگیرند . علاوه بر اینکه نوشتن این محتواها معمولا برای خود نویسنده و تولید کننده محتوا هم جذاب و هیجان برانگیز است و باعث می شود راحت تر شروع به نوشتن کند و صفحه را پر کند.
یکی از راه های موفقیت در هر تخصص و کاری نیم نگاهی به کارهایی است که افراد موفق و تاثیر گذار در آن رشته و تخصص انجام داده اند . در مورد تولید محتوا و کپی رایتینگ هم یکی از روش های رسیدن به یک مقاله عالی و با کیفیت و تاثیر گذار روی مخاطب این است که به سایت های موفق یا محتواهایی وبلاگ نویس های مشهور سری بزنیم و ببینیم آنها از چه روش هایی برای محتوانویسی استفاده کرده اند .
مثلا هر زمان که فکر کردید برای نوشتن عنوان هیچ چیزی به ذهن تان نمی رسد و در کنار آن اگر از عنوان های « چگونه » زیاد استفاده کرده اید و کاملا برای سایت تان تکراری و خسته کننده شده است می توانید از این فرمول های عنوان نویسی پر کاربرد Copyblogger استفاده کنید:
۱- چه کسی می خواهد ………………..
مثال : چه کسی می خواهد در زندگی استرس کمتری داشته باشد و خوشحال تر باشد ؟!
۲- رازهای ……………….
مثال : رازهای وبلاگ نویسی به روش حرفه ای ها
۳- یک روش برای [ مخاطب خاص ] که کمک میکند تا به [ هدف ] برسد
مثال : یک روش منحصر به فرد برای کمک به وبلاگ نویسان برای تولید محتوای حرفه ای
۴- روشی که کمتر کسی آن را می شناسد
مثال : ۵ روش کمتر شناخته شده برای بهبود سئو – یک روش کمتر شناخته شده برای کاهش وزن با نوشیدن آب
۵- خلاص شدن از شر [ یک مشکل ] یک بار برای همیشه
مثال : از عادت های بد در زندگی تان برای همیشه خلاص شوید – از شر لکه های عرق روی لباس برای همیشه خلاص شوید
۶- یک راه سریع برای [ حل یک مشکل]
مثال : معرفی یک راه سریع برای نوشتن یک عنوان جذاب – یک راه سریع برای بک آپ گرفتن از هارد دیسک
۷- با این روش شما می توانید[ کار خاص ] را فقط در [ زمان کوتاه ] انجام دهید
مثال : با این روش شما می توانید یک کیک خوشمزه را فقط در ۱ دقیقه آماده کنید – با این روش شما می توانید همین حالا از کار فعلی تان استعفا بدهید و در ۱ ماه یک کار پولساز راه بیاندازید
۸- [ انجام کاری] مانند [ معروف ترین و معتبر ترین افراد شناخته شده در آن تخصص خاص ]
مثال : نوشتن یک متن تبلیغاتی مانند دیوید اوگلیوی – اسپانیایی را مانند یک دیپلمات صحبت کنید
۹- یک ………… بسازید که می توانید به آن افتخار کنید
مثال : یک وبلاگ حرفه ای بسازید که بتوانید به آن افتخار کنید – یک بدن متناسب و فرم بسازید و به آن افتخار کنید
۱۰- آن چیزی که همه باید در مورد ……………………. بدانند
مثال : چیزهایی که همه باید درباره روش تند خوانی بدانند – چیزهایی که همه تولید کنندگان محتوا باید در مورد افزایش نرخ تبدیل بدانند
یکی دیگر از فرمول های معروف در تولید محتوا و کپی رایتینگ است که البته به عنوان فرمول فروش بیشتر شناخته می شود. به کمک این فرمول می توانید مخاطب بیشتری را به سمت محتوای خودتان جذب کنید . از این فرمول علاوه بر تولید محتوای وبلاگ می توانید در تولید محتوای پست های شبکه اجتماعی و حتی ارزیابی محتواهای رقیبان هم استفاده کنید .
Problem : یک مشکل یا مساله ای که این روزها ممکن است مخاطب با آن درگیر باشد را مطرح کنید .
Agitate : مشکل مخاطب را به طرزی بیان کنید که مخاطب درد آن را بیشتر حس کند و واقعا به عمق مشکل پی ببرد .
Solution : حالا زمانی است که باید راه حل خودتان را به مخاطب ارائه بدهید و مانند یک سوپرمن وارد میدان شوید و مشکل او را حل کنید.
توجه نمایید جمله اول برای شروع محتوا بسیار مهم است و شما سه ثانیه فرصت دارید، تا در این جمله مخاطب را برای خواندن ادامه محتوا جذب کنید. و سعی کنید که کلمات جذاب و جالب و جدید استفاده کنید و خلاقیت داشته باشید.
مخاطب اصلی محتوای وبسایت شما، کاربرانتان می باشند پس باید محتوایی تولید کنید که نیاز های آنها، مسائل روزانه و تمامی ویژگی هایی که به دنبال هستند را مورد پوشش قرار دهد. کاربران، ساعت هایی زیادی را دراینترنت تلف می کنند تا بتوانند مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنند، اگر شما بتواند نیازهای اصلی آنها را از طریق تولید محتوا مورد پوشش قرار دهید، میتوانید به یک منبع معتبر تبدیل شوید.
قبل از تولید محتوا ، مقالات وبسایتهای رقیب را بررسی کرده و سعی کنید که کاستی هایی که در تولید محتوا آنها وجود دارد را در بخش محتوای وبسایت خود رفع کنید اگر هم اصلا درحوزه کاری شما مقاله خوبی وجود ندارد، این کاملا به نفع شماست و لازم نیست که تلاش زیادی برای بالا آمدن وبسایت خود بکنید.
از این شاخه به آن شاخه نپرید و بر هدف اصلی محتوا فوکوس کنید و بر آن متمرکز شوید و در هنگام نوشتن مطالب را به پیام کلیدی و هدف اصلی گره بزنید.
می دانید که کاربران دنیای وب تنبل هستند. آن ها متن ها را نمی خوانند تنها متن اسکن می کنند و دنبال سریع ترین جا برای رسیدن به جواب سوال هایشان هستند. این دسته بندی و نظم در هدینگ ها و تگ های H1 و H2 و … باعث می شود تا اولا متن شما کاملا دسته بندی شود و کاربران بدانند جواب سوالشان دقیقا در کدام قسمت است. ثانیا به متن شما یک نظم خام می دهد. هیچ کس دوست ندارد برای پیدا کردن جواب سوالش یک کتاب را بخواند یا چند دقیقه تمام یک متن را بخواند تا جواب سوالش را پیدا کند. پس باید متن ها و صفحات را به دقت دسته بندی کنید و با استفاده از هدینگ ها به آن نظم ببخشید. در ضمن هدینگ ها مستقیما در سئو هم تاثیر دارند.
هیچ کس فونت کوچک و ریز را دوست ندارد. فونت کوچک باعث می شود تا کاربر بخش های مهم متن را از دست بدهد. ممکن است شما در برخی قسمت ها مطالب مهمی ذکر کرده باشید اما چون سایز فونت کوچک است کاربر بدون توجه به این قسمت ها آن ها را رد کند. این هم به ضرر شماست و هم به ضرر کاربران. باید فونت وبسایت تان را در اندازه ای تنظیم کنید که هر کسی بتواند به راحتی آن را بخواند. نیازی به جلو آوردن گوشی به نزدیکی چشم و یا قوز کردن برای خواندن مطالب از پشت کامپیوتر نباشد.
اندازه زوم مرورگر وب تان را روی ۱۰۰ درصد قرار دهید تا بتوانید سایر متن تان را را متناسب با سایز صفحه مرورگر گوشی و مرورگر کامپیوتر تنظیم کنید. تقریبا همه سایت ها در تنظیمات قالب امکان افزایش و یا کاهش اندازه فونت را دارند. یا از دولوپرتان بخواهید تا سایز موردنیاز شما را تنظیم کند. دقت کنید که اندازه فونت زیاد هم بزرگ نباشد. از چند نفر در مورد سایز فونت سایت تان بپرسید و نظرشان را در مورد آن بخواهید. چون نمی توان دقیقا یک اندازه ی استاندارد تعیین کرد. اما اگر متن تان خوب خوانده می شود و روی صفحات گوشی خوب دیده می شود مناسب است.
این مورد در صفحات فروش و یا لندینگ پیج ها بسیار ضروری و مهم است. قواعد طراحی به شما این امکان را می دهد که ویژگی های مهم محصول یا سرویس تان را زودتر به چشم مخاطب برسانید تا او را قانع کنید صفحه را ترک نکند.
مثلا می توانید رنگ برخی قسمت های متن که مهم هستند را تغییر دهید. یا برخی قسمت های متن را بولد کنید. یا از ایموجی ها و شکلک ها در محتوای تان استفاده کنید تا مخاطب را با صفحه درگیر کنید. اگر نقشه حرارتی صفحات تان را استخراج کنید خیلی راحت پی می برید که در کدام قسمت ها باید از دکمه های خرید و یا لینک های مهم تان استفاده کنید.
گاهی بعضی از موضوعات هستند که چند جنبه برای توضیح دارند اما با یک موضوع یکسان. برای مثال همین مقاله که برای شما نوشتیم. روش های تولید محتوا فراوانی با جنبه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید در هر مقاله ، روش ها و ایده های مختلف را توضیح دهید. البته این نکته را در نظر بگیرید که ایده های شما باید دارای جنبه های مختلفی باشند نه اینکه دنباله هم باشند.
اگر در حال نوشتن محتوا به شکل دیجیتال هستید حتما آن را بهینه سازی نمایید. یعنی از پاراگرافها و جملات کوتاه استفاده نمایید. و نحوه نگارش مطالب را بر حسب استانداردهای سئو بهینه نمایید.
این به معنای بریدن کرکها است. محتوایی ایجاد کنید که واضح و مختصر باشد. مخاطبان بیشترین میزان اطلاعات را به سادهترین و قابلهضمترین روش ممکن میخواهند.
مطالب خود را در پاراگرافهای کوتاه قالببندی کنید. ضمن استفاده از نکات کلیدی مانند لیستهای شمارهدار و زیرنویسهای متعدد، خوانندگان را تشویق میکنید مقاله را به طور کامل بخوانند. مطالعات نشان میدهد، اگر از الگوهای چهارچوبدار مناسب استفاده شود، مخاطبان از مطالب شما بیشتر لذت میبرند.
مخاطبان شما نه تنها خواندن محتوای آسان را ترجیح میدهد، بلکه گوگل نیز از آن استفاده میکند. اگر محتوای شما عجیب به نظر برسد، مخاطب هنگام خواندن با مشکل مواجه خواهد شد و میتواند در رتبهبندی صفحه شما درGoogle نیز تأثیر بگذارد.
با تولید محتوای باکیفیت، برای خوانندگانتان ارزش قائل خواهید شد، مشکلات آنها را برطرف میکنید و بینشهای جدیدی به آنها میدهید و به این ترتیب، مسیر پیشرفت پیش رویتان گشوده میشود. خلق محتوای با کیفیت به معنای کپی کردن مطالب از سایر سایتها نیست. میتوان با انتخاب یک موضوع مناسب به بررسی آن از سطح مقدماتی تا سطح پیشرفته پرداخت. باید توجه داشت که تعداد کلمات در یک مقاله اهمیت زیادی ندارد، بلکه تمرکز بر موضوعی مشخص و چگالی بالا در یک محتوا بسیار حائز اهمیتمیباشد.
برای تولید محتوا باید به این فکر کرد که مشتری برای دریافت جواب خود در اینترنت، چه سوالی رامیپرسد و با چه عباراتی به دنبال رسیدن به پاسخ خود میباشد. در این شرایط است کهمیتوان با مطرح کردن یک سوال خوب و بعد ارائه یک پاسخ مناسب، شخص را به وب سایت مورد نظر هدایت و در وی ایجاد حس کنجکاوی نمود تا به باقی مقالات سایت نیز نگاهی بیندازد. همچنین کاربران بعد از مطالعه یک مقاله درباره موضوع خاص، تمایل دارند که از تجربیات سایر کاربران درباره همان موضوع مطلع شوند و یا تجربه خود را به اشتراک گذارند. لذا با ایجاد فضایی در انتهای آن موضوع، میتوان از نظرات کاربران نیز استفاده نمود. ایجاد حس مشارکت در کاربران باعث میشود شخص مجددا برای مطالعه پاسخهای احتمالی وارد وبسایت شود.
سؤال پردازی و پاسخ دادن به هر کدام از سؤالات یکی دیگر از روش های تولید محتوا و رسیدن از کاغذ سفید به یک مقاله پر و پیمان است. در اصل هم فکر کنید هر محتوایی بر اساس پاسخ دهی به یک سری از سؤالات نوشته میشود. از این رو هر موضوعی که شما برای نوشتن انتخاب کرده باشید ، در پس پرده دارای چندین سؤال اساسی و چند ده سؤال غیراساسی و نامرتبط است.
شما برای طرح سؤالات میتوانید از خلاقیت خودتان یا روش های دیگری مانند گوگل کردن استفاده کنید. البته شاید در مورد یک موضوع به سوالات زیادی برسید که نتوانید یا نخواهید که همه آنها را در یک مقاله جمع کنید و پاسخ بدهید. بنابراین می توانید با یک تیر چند نشان بزنید و با یک بار نشستن و نوشتن این سوالات برای چند مقاله تان محتواسازی کنید.
در سایتهایی که به معرفی محصولات میپردازند، صرفا قرار دادن تصویر کافی نبوده و باید در کنار تصویر به تولید محتوای متنی نیز توجه شود. به این معنا که معایب و مزایای محصول معرفی شده نوشته شود و در صورت امکان مقایسه با محصولات مشابه صورت گیرد. باید توجه داشت که توضیح کامل و جامع، با زبانی سادهمیتواند برای بازدید کننده جذابیت بالایی داشته باشد. همچنین با تعبیه فضایی در بخش انتهایی مطلب برای ثبت نظرات کاربران، میتوان از مشارکت سایر مصرف کنندگان نیز بهرهمند شد.
اینفوگرافیک نوعی تولید محتوای تکمیلی محسوب میشود. یک اینفوگرافیک باید داستان سازی مناسبی داشته باشد و فقط اطلاعات مهم را ثبت کند. باید توجه داشت که محتوای اینفوگرافیکها برای موتورهای جستجو قابل درک نیست، لذا در کنار آن تولید محتوای متنی نیز باید صورت گیرد. در چنین شرایطی بهتر است با جملات کوتاه به بیان اصل موضوع بسنده کرده و ذهن بازدید کننده را به محتوای اینفوگرافیک معطوف کرد.
در ساخت سایت مورد نظرمیتوان بخشی را برای معرفی بهترینها و برگزیدهها در نظر گرفته و با انتخاب عنوانی مناسب مشتریان را مجذوب آن بخش نمود. در این بخش باید محتواهایی با موضوعات مشخص و با الگویی استاندارد و از پیش تعیین شده تولید شود. همچنین در این بخشمیتوان به معرفی برترین برندها و یا مصاحبه با افراد مشهور پرداخت. استفاده از تصاویر و ویدئو، همزمان با متنهای از پیش ایجاد شده در یک قالب استانداردمیتواند باعث جذب افراد به این بخش از سایت گردد.
زمانی که شما تصمیم می گیرید درباره یک کلمه کلیدی خاص یا یک موضوع مشخص در کسب و کار و تخصص خودتان بنویسید شاید در چند ساعت اول که این ایده به ذهن تان رسیده کاملا ناامید شوید که به جز چند جمله، دیگر چیزی به ذهن تان نمی رسد . اما کار یک تولید کننده محتوا ناامید شدن و دست کشیدن از نوشتن نیست . این روزها همه ما تولید کننده های محتوا و نویسنده ها یک دستیار همیشه در صحنه داریم به نام « گوگل » که می توانیم هر جایی که حس کردیم نیاز به کمکش داریم به سراغش برویم و ایده اول مان را که در حد چند خط بود به چند هزار کلمه برسانیم .
یکی از روش های تولید محتوا این است که شما قبل از اینکه به سراغ نوشتن محتوا بروید اول باید تا حدودی بدانید که اصلا در مورد چه چیز هایی می خواهید بنویسید . همین یک کار جستجوی کوچک و وقت گذاشتن نیم ساعته باعث تبدیل « یک صفحه سفید کاغذ به یک مقاله چند هزار کلمه ای » شد که حالا فقط باید به اجرا و نوشتن محتوا طبق این دسته بندی ها بپردازیم.
گوگل علاوه بر نشان دادن جستجوهای متفاوت در قسمت Search ، بعد از انجام جستجو بر اساس خواسته شما در نهایت قسمتی با عنوان «جستجوهای مربوط به …» را نشان میدهد. هر کدام از این موارد هم در جای خودشان میتوانند گزینههای مناسب برای تولید یک مقاله دیگر و یا ارتقا همین مقاله ای باشند که می خواهیم بنویسیم.
پس هر کدام از پیشنهادهای گوگل میتواند پیشنهاد خوبی برای رشد و توسعه یک کلید واژه یا موضوع اصلی باشد.
ما از تکنیک « عینک های سه بعدی واقعیت مجازی » چه طور می توانیم تولید محتوا استفاده کنیم ؟
و صدها عینک دیگر شبیه این موارد. ولی قبل از انتخاب عینک باید دقیقا بدانید که مخاطب هدف شما کیست؟ و در مورد مخاطب اطلاعات جامعی داشته باشید تا بتوانید عینک مناسب او را انتخاب کنید.
البته قطعا با توجه به قوانین سرسختانه رایتینا منظور ما این نیست که مقاله دیگران را بردارید و دقیقا شبیه آنها محتوایی منتشر کنید بدون اینکه هیچ اثر انگشتی از خودتان روی آن باشد . اما استفاده از تکنیک آسمان خراش یکی از سادهترین و راحتترین روشهای تبدیل صفحه سفید به یک مقاله رتبه #۱ گوگل است .
در این تکنیک شما با جستجو و تحقیق در مورد ترندهای محبوب یا موضوعات داغ روز و یا مقالات آموزشی که در حوزه تخصصی شما بازدید زیادی داشته اند و برای مخاطب بسیار جذاب و دوست داشتنی بوده اند و بارها به آنها لینک داده شده است ، می توانید محتواهایی را پیدا کنید که با خلاقیت آنها را به صورت حرفه ای بازنویسی کنید. در این صورت بعد از مدت زمان کمی می توانید رتبه #۱ گوگل را به دست بیاورید و ماهانه صدها و هزاران بازدید کننده برای این پست جذب کنید.
در این حالت شما نه تنها از دیگران کپیبرداری نکردهاید، بلکه توانستید مقالهای جامع از چندین مقاله دیگر تولید کنید.
اگر دوست دارید مخاطبان با وبسایت شما و محتوایی که تولید می کنند بیشتر درگیر شوند باید اصول و قواعد خوانایی متن را در تولید محتوا به دقت رعایت کنید. چون متنی که خوانده نشود هیچ ارزشی ندارد. اگر بتوانید محتوای خود را با این اصول و قواعد به خوبی سازماندهی کنید و به مخاطب برسانید در وهله ی اول باعث ارتباط برقرار کردن مخاطب می شود. مخاطب بیشتر در سایت شما می ماند و شما وقت بیشتری دارید تا او را متقاعد کنید از محصولات و خدمات شما استفاده کنید. در نتیجه نرخ تبدیل شما هم بالا می رود.
منیع : https://zefa.ir/methods-of-producing-textual-content-and-tips-you-need-to-know/