استراتژی فروش برنامهای برای دستیابی به هدف فروش است و فعالیتهای فروش را هدایت میکند. استراتژی فروش نحوه پیروزی کسبوکار در رقابت، حفظ و افزایش مشتریان را برای آن کسبوکار شرح میدهد. استراتژیهای فروش اغلب اوقات توسط مدیران شرکتها با همراهی مدیران فروش و بازاریابی، تهیه میشود.
یک برنامه استراتژی فروش قوی میتواند پایههای تاسیس یک سازمان فروش منسجم و موفق ایجاد کند. بنابراین، باید سعی کنید الگوها، برنامهها و نمونه استراتژی فروش و بازاریابی که توسط تیمهای برتر فروش در سراسر جهان استفاده میشود را کشف و استفاده کنید. برای ایجاد یک استراتژی فروش موثر، ابتدا باید مشتری ایده آل خود را واقعا درک کنید. به همین علت بسیاری از فروشندگان، کارآفرینان و حتی افراد مستقل از یک استراتژی فروش در کار خود استفاده میکنند.
استراتژی فروش چیست؟
استراتژی فروش برنامهای برای دستیابی به هدف فروش است و فعالیتهای فروش را هدایت میکند. استراتژی فروش نحوه پیروزی کسبوکار در رقابت، حفظ و افزایش مشتریان را برای آن کسبوکار شرح میدهد. استراتژیهای فروش اغلب اوقات توسط مدیران شرکتها با همراهی مدیران فروش و بازاریابی، تهیه میشود. بدون وجود استراتژی فروش، در مدتی کوتاهی همه چیز به هم ریخته و عملکرد شرکتها سیر نزولی خواهد داشت.
چهار دلیل برای داشتن استراتژی فروش
قدرت در اولویتبندی : عناصر موثر در فروشتان را اولویتبندی کنید.
شناسایی بهتر مسیر : بهترین میسیر را برای رسیدن به اهداف سازمان یا کسب و کارتان را شناسایی کنید.
نجات از روزمرگی : سعی کنید با روزمره های شرکت درگیر نشوید.
تصمیمگیریهای شفاف و دقیق : مشخص بودن استراتژی فروش بیشتر، راه را برای همه روشن میکند و مانع از بنبستهای کاری میشود.
تفاوت استراتژی فروش و بازاریابی
استراتژی بازاریابی رویکرد کلی از روشهای بازاریابی محصولات است ولی استراتژی های فروش بیشتر به نحوه برنده شدن، حفظ و توسعه مشتریان می پردازند.
نحوه طراحی یک استراتژی فروش موفق
اهداف خود را مشخص کنید.
سوابق فروش را تجزیه و تحلیل کنید.
ابتدا بازارهای کوچک را هدف قرار دهید
درباره مشتریان خود تحقیق کنید.
به نیازهای مشتری گوش کنید
شرکت خود را از رقبا متمایز کنید.
صبور باشید و مذاکره کنید.