بادبادک

روزمرگی های یک بادبادک تنها

بادبادک

روزمرگی های یک بادبادک تنها

ارزیابی عملکرد چه راهکارهایی برای موفقیت ارائه می‌دهد؟

ارزیابی عملکرد کسب و کار به طور منظم، کاری بسیار ضروری و مهم است. این ارزیابی کسب‌ و کار به ما امکان می‌دهد بفهمیم چه زمانی، چه چیزی باید تنظیم شود، تا خطرات و ریسک‌های کسب و کار ما کاهش یابد و شانس آینده‌ای روشن‌تر را برای موفقیت کسب و کار ما رقم بزند. دکتر مهدی آنت در ادامه به توضیح این موضوع پرداخته است!

 ارزیابی عملکرد چیست؟

ارزیابی عملکرد یک کارمند در یک دوره زمانی خاص و با هدف ارزیابی روش‌های بهبود موفقیت آن‌ها اشاره دارد.

این فرآیند معمولا در محل کار به صورت سالانه یا سه‌ ماهه نشان داده ‌می‌شود که شامل ارزیابی عملکرد هر کارمند در برابر مجموعه اهداف تعیین شده برای آن سال یا سه‌ماهه است.

دکتر آنت ارزیابی کسب و کار را، پی بردن به مهارت‌ها، نقاط قوت و ضعف‌هایی یک کارمند، می‌داند که به کمک ارزیابی عملکرد، تعیین افزایش و ارتقاء دستمزد او مشخص می‌کند.

ارزیابی عملکرد مزایا و ویژگی‌هایی برای کسب و کار دارد از جمله:

  • تعریف اهداف شرکت به وضوح
  • ارائه بازخورد در زمان واقعی و موثر به همه‌ اعضای تیم کاری
  • افزایش عملکرد و بهره‌وری کارمندان
  • ارائه دید کلی در مورد کارهای ضد تولید و بی اثر
  • بهبود تعامل کارمندان و حفظ کارکنان
  • هم‌سویی عملکرد فردی با اهداف شرکت
  • تبدیل نیروی کار به یک مزیت استراتژیک

7 روش ارزیابی عملکرد

1) مدیریت بر اساس هدف

2)مقیاس رتبه‌بندی رفتاری

3) روش انتقادی

4)روش ارزیابی عملکرد کارمندان

5)ارزیابی عملکرد روان‌شناختی

6) روش حسابداری منابع انسانی (هزینه)

7) بازخورد 360 درجه

چرا باید به ارزیابی کسب و کار خود بپردازیم؟

استفاده از شاخص‌های صحیح برای ارزیابی عملکرد کسب ‌و کار، راهی مطمئن برای تشخیص این است که آیا در مسیر رشد کسب‌ و کار هستید یا خیر.  این‌ها قابل ارزیابی، ملموس و قابل ‌فهم هستند و حدسیات را از فرایند کنار می‌گذارند.

می‌توانید هر مرحله‌ای که در حال حاضر در آن هستید را با همین بازه زمانی در ماه یا سال گذشته مقایسه و ارزیابی کنید. مهم‌تر از همه، می‌توانید با استفاده از این اعداد، شکل موفقیتتان در یک سال آینده را پیش‌بینی کنید.

چه شاخص‌های برای ارزیابی کسب و کار مهم هستند؟

شاخص‌های زیادی برای ارزیابی عملکرد کسب ‌و کار مهم است، اما برخی از آن‌ها به صورت کلی برای ارزیابی کسب ‌و کار مفید هستند. اهمیت این شاخص‌ها تا حد زیادی به این بستگی دارد که چه نوع  کسب‌ و کاری دارید و در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید.ارزیابی عملکرد کسب ‌و کار باید درباره موارد زیر انجام شود:
  • درآمد ماهانه
  • فروش ماهانه
  • نرخ تبدیل علاقه‌مندان به مشتری
  • نرخ برنگشتن مشتری یا انصراف او از خرید
  • بازدیدکنندگان منحصر‌به‌فرد در هر ماه
  • و….

منظور از KPI چیست؟

KPI یا Key Performance Indicator به معنای شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد است. در واقع ابتدای کار و فرایندهای مختلف شاخص‌های مهم و کلیدی برای کسب و کارمان را مشخص می‌کنیم و در نهایت می‌سنجیم تا چه اندازه توانسته‌ایم با عملکرد خود به این شاخص‌ها نزدیک شویم.

اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم KPI چیست، باید این گونه بگوییم شاخص‌های عملکرد در واقع متغیرهای قابل اندازه‌گیری هستند که می‌توانیم براساس آن‌ها میزان موفقیت یک سازمان در رسیدن به اهداف تعریف شده را بسنجیم.

مراحل و نحوه ایجاد شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

هدف‌گذاری

 مشخص کردن عوامل موفقیت

ایجاد KPI براساس عوامل موفقیت

گردآوری شاخص‌ها

محاسبه شاخص‌های کلیدی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد