بازار شناسی دانشی نوین در حوزه شناسایی و بررسی مشخصهها و خصیصههای جمعیتی، جفرافیائی، فرهنگی، اقلیمی، سیاسی، بهداشتی، ارتباطی، نظامی و اقتصادی کشورهای گوناگون میباشد که به بازرگانان و تاجران قابلیت مطالعه و ارزیابی جنبههای متفاوت و گوناگون یک ناحیه را جهت به وجود آوردن ارتباطات اقتصادی میدهد.
به عبارت دیگر بازارشناسی اجرای تحقیقات بازار جهت شناسایی و اطلاع از قاعده، روش و سیستم بازار و قوانین، اصول و روش صادرات پیش از اجرا و اعمال هر نوع مجموعه فعالیتهای صادراتی است.
اگر میخواهید برنامه تجاری شما موفقیتآمیز باشد، باید از روشهای بازارشناسی برای تجزیه و تحلیل آن استفاده کنید. تجزیه و تحلیل بازار اساس توسعه استراتژی بازاریابی و اقدامات مشخص بازاریابی است.
با تجزیه و تحلیل بازار میتوانید ارقام، دادهها و حقایق لازم برای ایدههای خود را تهیه کنید و یک برنامه تجاری کامل و مؤثر ارائه دهید. در مراحل اولیه تحلیل بازار، میتوانید پتانسیل بازار را تشخیص دهید و از تصمیمگیریهای اشتباه خودداری کنید، میتوانید خلأها را شناسایی کنید و به موقع آنها را جبران کنید.
بازاریابی شامل شناخت نظام بازار و نیازها و خواستهها و رفع آنها از طریق مبادلات مطلوب در شکل بازاریابی سنتی و بازاریابی فضای آنلاین یا تجارت الکترونیک است.
انجام تحقیقات بازاریابی برای شناخت نظام بازار و نظام صادرات قبل از هرگونه انجام عملیات صادراتی.
چهار مدل به عنوان مدلهای C4برای بازارشناسی وجود دارد :
الف: شناخت خودمان( شرکت ) Company
ب : شناخت مشتری یا مخاطب Costumer
ج : شناخت رقبا Competitor
د : شناخت محیط و عوامل محیطی Change Factor
استفاده از کلیه عوامل تکنیکها و استراتژیها جهت ایجاد و افزایش سهم بازار
چهار سرفصل برای بازارسازی به عنوان 4P وجود دارد :
الف: محصول خوب Product
ب: قیمت مناسب price
ج: توزیع به موقع Place
د: پیشبرد فروشPromotion
بایستی این چهار عامل را طوری ترکیب کنیم که مورد قبول مشتری قرار گیرد.
بازارداری یعنی روشها و تکنیکها و ابزارهایی را به گونهای بکار برد تا سهم بازار و مشتریان حفظ شوند و روابطی بلند مدت و توأم با وفاداری برای ایجاد صادرات پایدار به وجود آورد. مجموعه فعالیتهایی که در حوزه بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری را بازارگردانی میگویند.
بازار هدف ( Target Market)، شناخت و جذب گروه خاصی از مشتریانی است که آنچه را که شما آن را میفروشید به احتمال خیلی زیاد خواهند خرید یا از خدماتی که شما ارائه میدهید استفاده خواهند کرد. در انواع بازار، بازار هدف بسیار مهم است چرا که موجب جذب مشتریان بالقوه و رشد کسب و کارتان میشود و می توان بازار هدف را اولین گام در شروع کسب و کارهای مختلف و افزایش رشد آنها دانست.
در انواع بازار، بازارهای هدفی وجود دارند که رقیبان شما از آنها سراغی نمیگیرند، در نتیجه در این بازارها شما موفق تر خواهید بود.
میتوان گفت که نگه داشتن مشتریان وفادار برای شما سود بیشتری از ردیابی و افزایش مشتریان جدید خواهد داشت، شما وقتی یک مشتری را به درستی شناسایی کردهاید با فراهم کردن آنچه میخواهد، موجب میشوید تا به برند و خدمات شما وفادار بوده و پول بیشتری را خرج نماید و شما را به آشنایان و دوستان خود نیز معرفی کند.
در ابتدا همه مشتریان به عنوان مشتری بالقوه دیده میشوند یا با تمرکز بر روی یک بخش یا گروهی خاص از افراد، میتوان مشتری بالقوه را شناسایی کرد تا در کسب و کار و تجارت خود اثر بخشتر بود. در همین راستا استفاده از فعالیتهای بازاریابی و بازارشناسی موثر و درگیر کردن مشتریان از جمله راههای اثر بخش در تبدیل آنها به مشتریان بالقوه است.
برای این کار در ابتدا باید مشخص کنید بازار حوزه کاری شما چگونه تقسیم شده است. استفاده از متغیرهای زیر به شما در شناسایی مشتریان بالقوه کمک میکند.
بازاریابی شامل مفاهیم مربوط به تولید و ساخت یک کالا، شناسایی بازار هدف و مشتریان بالقوه و نیز معرفی و ترویج آن کالا از طریق شبکه های فروش می باشد. اگر بخواهیم در تشخیص و تامین نیازها و خواسته های بازارهای مورد نظر، از رقبای خود پیشی بگیریم و بهتر عمل کنیم، می بایست تمامی سیاستهای کاری و فعالیتهای بازاریابی را در کلیه واحدهای مختلف سازمانی خود، یکپارچه و همراستا کنیم تا با هماهنگی کامل با یکدیگر انجام شوند و صورت پذیرند.
بازاریابی به صورت مختصر شناخت بازار و گروه مشتریان هدف تعریف کرد. در صورتی که بازارشناسی، زمینه را برای بازاریابی مهیا میکند تا بازاریابی بتواند به بیشترین میزان کارایی خود دست یابد.
بازارشناسی میتواند میزان خرید و فروش در بازار را تعیین کند و راجع به آن نظر دهد. بازارسازی با استراتژیها و تکنیکهای مناسب، موجب افزایش سهم بازار شرکت خواهد شد، اما بازاریابی نیازها و خواستههای بازار را مشخص میکند و سعی در رفع آنها با استفاده از روشهای خود دارد.
بی اغراق باید بگوییم که مشتری برای کسب و کار شما همیشه حکم کیمیا برای کمیاگر است. پس هر چه راجع به او آگاه شوید کسب و کارتان به همان نسبت جلو رفته است. مهم ترین قسمت، یافتن بهترین و مناسبترین بازار برای محصول است. بهترین بازار از لحاظ جمعیت شناسی، بر اساس سبک زندگی و علایق مشتری، میزان استفاده از محصول و … است. اندازه بازار شما وابسته به اشخاصی است که میخواهید با آنها تجارت کنید.