مردم در طول فرآیند مذاکره به طرق و رفتارهای مختلفی عمل میکنند. میتوانیم سبکهای مختلف مذاکره را مشاهده کنیم و نحوهی اثرگذاری انواع مختلف رفتار بر نتیجه مذاکرات را مشاهده نماییم ، این امر فروش و مذاکره را به یک چالش واقعی بدل میکند. از این رو، برای مذاکره با انواع مختلفی از خریداران، باید قادر به تطبیق رفتار خود و انعطاف در رویه مذاکره باشیم.
برای شروع این فرآیند، میتوانیم به دو جنبه از رفتار افراد و طرفین در مذاکره نگاهی بیندازیم و آن ها را موشکافانه مورد توجه قرار دهیم:
تعریف قاطعیت در مذاکره: آنگونه که ترجیح میدهیم مذاکره خود را پیش برده و دیدگاه خودمان را بیان کنیم می تواند نشان دهنده قاطعیت باشد؛ برای مثال اینکه ما ترجیح میدهیم در روند مذاکرات بیشتر سوال بپرسیم یا پاسخگوی سوالات طرف مقابل باشیم می تواند تا حدی نشان دهنده میزان قاطعیت ما باشد.
افرادی که بیش از حد قاطعیت نشان دهند ممکن است به عنوان افراد پرخاشگر تلقی شوند، در حالی که افرادی که از قاطعیت کمی برخوردارند، اغلب منفعل بوده و دیگران از آنها سوء استفاده میکنند. به این ترتیب، در برخی شرایط لازم است کمتر و بیشتر قاطع عمل کنیم. همچنین، باید بدانیم چه زمانی این شرایط فراهم میشوند.
تعریف واکنشپذیری در مذاکره: واکنش پذیری در مذاکرات می تواند بیشتر مقوله ای احساسی باشد. در یک کلام آنطور که ترجیح می دهیم یا تمایل داریم احساسات خود را به طرف مقابل را نشان دهیم ، نشان دهنده میزان واکنش پذیری ما در مذاکرات است. این واکنش ها می تواند در قالب های غلط و یا صحیح جلوه کند و اگر به درستی کنترلنشده و در زمان نامناسب بروز کند قطعا در مسیر مذاکرات ما مشکل ساز خواهد بود. واکنش های احساسی مانند بی توجهی ، یاس و ناامیدی ، خشم و … نمونه هایی از واکنش پذیری است.
دیگران هرگز نمیخواهند و یا نمیتوانند مانند افراد واکنشپذیر، به این شکل پاسخ دهند؛ به همین دلیل، اغلب این افراد را به عنوان آدمهای منفی یا سختگیر میبینیم.
چهار سبک اساسی رفتار وجود دارند که توسط نحوهی ارتباط افراد با یکدیگر تعیین میشوند. چگونه میتوانید اطمینان حاصل کنید که به افراد با رویکرد صحیح نزدیک میشوید؟ شناخت درباره سبکهای اجتماعی توسعه یافته توسط مریل و رید، یک تئوری است که بسیار مفید است وقتی میخواهید در مذاکرات به عمق آن پی ببرید. در مدل سبکهای اجتماعی، چهار سبک یا روش ترجیحی برای تعامل با دیگران وجود دارد. محور قاطعیت نمایانگر تمایل افراد به تحمیل ایدههای خود یا پیروی از ایدههای گروه میباشد و محور واکنشپذیری نیز نشاندهنده تمایل به بیان احساسات شخصی، برخلاف کنترل هیجانی شخصی است.
در یک نگاه کلی می توان شخصیت اجتماعی افراد در مذاکره را به چهار سبک اصلی تقسیم بندی کرد. همانطور که مشخص است قطعا نمی توان تمام مردم را در ۴ دسته بندی جای داد اما این دسته بندی می تواند کمک کننده و راهگشا در شناسایی کلی تایپ شخصیتی افراد باشد. در این تقسیم بندی که توسط روان شناسان مطرح جهان از جمله دیوید مریل و راجر رید ارائه شده است ، افراد را به چهار دسته شخصیت مدیر (شخصیت راننده) ، شخصیت اجتماعی (شخصیت بیانگر) ، شخصیت صمیمی (شخصیت پشتیبان) و شخصیت تحلیل گر (شخصیت درمانگر) تعریف می کنند.
مدل سبک های اجتماعی دیوید مریل و راجر رید | بررسی سبک های اجتماعی در مذاکره و جلسه
نحوه شناسایی افراد با شخصیت راننده (مدیر) | نحوه تعامل و مذاکره با شخصیت های مدیر
آنها معمولا از اینکه کنترل بحث را از دست بدهند یا مورد سوء استفاده قرار بگیرند میترسند. برای همین در زمان اضطراب یکی از این دو حالت پیش میآید:
نحوه شناسایی افراد با شخصیت بیانگر | آموزش نحوه تعامل و مذاکره با افراد اجتماعی
بیشتر بیانگرها اصولاً از احساس خستگی و رد شدن میترسند. زمانی که تحت فشار هستند، عمدتاً به این شکل عمل میکنند:
نحوه شناسایی شخصیت پشتیبان (صمیمی) | نحوه تعامل و مذاکره با شخصیت های صمیمی
اصولاً پشتیبانها از اینکه احساس امنیت خود را از دست بدهند میترسند. زمانی که تحت فشار هستند، معمولا:
اصولاً تحلیلگرها از انتقاد یا مجبور شدن به تصمیمگیری سریع بیشترین ترس را دارند و زمانی که تحت فشار قرار میگیرند، تمایل دارند:
به منظور تشخیص سبک اجتماعی دیگران، شما باید به موارد زیر توجه داشته باشید:
منبع: https://rezatorki.ir/2023/10/23/the-key-to-success-in-negotiating-with-four-personality-types/